[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Inåtgående eller utåtgående dörr?

Inåtgående eller utåtgående dörr?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inåtgående eller utåtgående dörr?

Inläggav Runristaren » 25 oktober 2006, 20:45

Många är de exempel jag sett på vikingatida hus som haft sina dörrar inåtgående.
Min själ säger att detta inte kan vara rätt.
Betänker man att dessa tider var orostider och det gällde att skydda sig själv och de sina så gott som möjligt.
Är då en inåtgående dörr att föredra?, inte enligt min uppfattning.
En inåtgående dörr måste rimligen vara lättare att forcera utifrån, än en utåtgående.
En utåtgående dörr vilar/stöds av karmen och måste således splittras eller brytas upp!
Denna dörr kan dessutom även förstärkas med bom innifrån.

Skulle jag byggt eller bygga, skulle jag självklart använt/använda mig av den utåtgående, har jag fel?
Runristaren

Inläggav Arild Krake » 25 oktober 2006, 22:53

Utåtgående dörrar går att blockera från utsidan, sen är det bara att tutta på.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Karin » 26 oktober 2006, 07:58

Byggdes verkligen husen för att skydda mot angrepp? Hade man inte borgar för sådant?

Karin
Karin

Inläggav Anders Lindkvist » 26 oktober 2006, 08:43

Om man ser till allmogens dörrar fram till våra tider på alla sorters hus (såsom ex bostadshus, loftbodar och härbren) så är inåtgående dörrar starkt dominerande. Det skulle i sådant fall kunna tyda på någon annan funktion eller att det är en bibehållen tradition som överflyttats till andra sorters byggnader. Försvarsfunktionen är klart intressant men det känns som om det skälet är för dåligt för att bibehålla det till alla hus. Kan man inte tänka sig att det är lättare att täta drag om dörren sitter med en rejäl karm runt och öppnas inåt?

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anette » 26 oktober 2006, 15:01

Med inåtgående dörr kan man dra ner takskägget längre och man kommer ut även om all snö rasat ner från taket.

Anette - som svor över utåtgående dörrar under snökaoset i Gävle.
Anette

Inläggav Runristaren » 26 oktober 2006, 17:30

Utåt eller innåtdörr vid "elak" brand, ser inte jag som rimligt själ.
Har man bestämt sig för att elda någon inne blockerar man säkerligen utgången oberoende av dörrens funktion.

Många är de bosättningar som står ensamma i skogen i dag och förmodligen så gjorde.
Vilket resulterade i att alla inte hade möjlighet att springa till borgen vid stort angrepp.
Dessutom fanns det säkerligen många "ovänliga" gäster som ville hälsa på, då människovärdet förmodligen var mindre värt och framförallt, lättare att ta!

Beträffande tätning så är funktionen lika, då den behövande karmen antingen sitter på insidan eller utsidan.

Våldsforcering är intressant och lätt att testa!
Stå bakom en innåtsvängd dörr och försök att hålla emot 2-3 personer som vill in.
Ställ dig sedan bakom en utåtsväng dörr och försök att hålla emot, "busarna" har nu bara handtaget att dra i.
Har du byggt dörren med ett mindre handtag utanför, vilket lämpar sig sämre för att vållda upp dörren med, är saken klar!
Möjligtvis kunde den innåtsvängda dörren tjäna som skydd samtidigt som du kunde sticka/hugga angriparen, men detta kräver att du hängt dörren efter om du är högerhänt/vänsterhänt. Dessutom kräver detta att du är tyngre och starkare annars far du ut på
golvet, sprattlandes.

Visst kan det ställa till med bekymmer om dörren sitter på långsidan när det snöar, men då har du inte byggt ett tillräckligt tak/snöskydd ovanför dörren.
Jag har högre tankar om våra forna byggare än så.

Ett större problem är om olyckan är framme.
Du vaknar av att huset brinner, röken gör att du ser inte ser något.
du springer dit dörren borde vara, du bränner dina händer på spisutrustningen, du kommer till dörren, som du inte kan knuffa upp med kroppen.....

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Mia » 26 oktober 2006, 18:15

Kan det vara någon skillnad vid vinddrag? Jag tänker t.ex på de öppna eldarna, kan det vara skillnad på hur de fladdrar och ryker om dörren går in resp utåt? Eller rumsvärme som lättare försvinner ut? Jag vet inte, men för mig är det tvärtemot runristarens känsla, min själ säger mig att det är <i>rätt</i> med inåtgående dörrar [:)]
Mia

Inläggav Runristaren » 26 oktober 2006, 20:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Kan det vara någon skillnad vid vinddrag? Jag tänker t.ex på de öppna eldarna, kan det vara skillnad på hur de fladdrar och ryker om dörren går in resp utåt? Eller rumsvärme som lättare försvinner ut? Jag vet inte, men för mig är det tvärtemot runristarens känsla, min själ säger mig att det är <i>rätt</i> med inåtgående dörrar [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmmmm.....du menar att det är beroende på om man är kvinna eller Man?
Det var en ny infallsvinkel, det har jag aldrig tänkt på.
Innåtgående dörr/kvinna.
Utåtgående dörr/Man.
Du kanske har rätt...?

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Vendel » 27 oktober 2006, 01:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Hmmmm.....du menar att det är beroende på om man är kvinna eller Man?
Det var en ny infallsvinkel, det har jag aldrig tänkt på.
Innåtgående dörr/kvinna.
Utåtgående dörr/Man.
Du kanske har rätt...?

Mvh
Gerry runristare

Vad?.... Jag fattar inget.

Av vad jag förstått så var det inte ovanligt att husgrunderna var något nedsänkta, vilket skulle vålla svårigheter om dörren gick utåt (som i att den inte skulle gå att öppna). De lågt sluttande taken är en annan fingervisning om varför det är praktiskt med innåtgående dörrar.

Jag tror att svaret på frågan finns i arkitektoniska och praktiska lösningar snarare än hos defensiva krigiska åtgärder.
Vendel

Inläggav Lasse C » 27 oktober 2006, 06:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>Jag tror att svaret på frågan finns i arkitektoniska och praktiska lösningar snarare än hos defensiva krigiska åtgärder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Som en klok man en gång sade: När du söker lösningar och förklaringar, börja alltid med att titta på de som är enklast och närmast till hands – vanligtvis är de inte bara enklast, utan dessutom rätt.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Runristaren » 27 oktober 2006, 10:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>Jag tror att svaret på frågan finns i arkitektoniska och praktiska lösningar snarare än hos defensiva krigiska åtgärder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Som en klok man en gång sade: När du söker lösningar och förklaringar, börja alltid med att titta på de som är enklast och närmast till hands – vanligtvis är de inte bara enklast, utan dessutom rätt.

Lasse C

Hmmm...ser man på dagens hus/villor/större fastigheter, är det inte många dörrar som går innåt.
Beror detta på vad som är rätt och enklast.
Om jag uppför ett vikingatida hus på marknaden som inte är nedsänkt i marken och en dörr som inte sitter på långsidan, är jag då i min fulla rätt, "rätt", att sätta en utåtgående dörr?

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Karin » 27 oktober 2006, 11:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

Om jag uppför ett vikingatida hus på marknaden som inte är nedsänkt i marken och en dörr som inte sitter på långsidan, är jag då i min fulla rätt, "rätt", att sätta en utåtgående dörr?

Om du bygger ett hus får du naturligtvis bygga det hur du vill, men om det nu är så att flertalet bevarade husrester har inåtgående dörr ser jag ingen anledning att göra annorlunda. Man behöver inte förstå orsakerna till allt, för mig räcker det att veta att det antagligen var så de gjorde under den tid jag för söker återskapa.

Karin
Karin

Inläggav Thomas Hagaeus » 27 oktober 2006, 21:21

Alla fynd jag känner till från medeltid eller tidigare går inåt. Detta gäller även portar i borgar och befästningar eftersom man skall kunna spärra dom med en bom på insidan samt att det är trevligare att putta igen den om man slipper hamna på utsidan när turkarna anfaller.

På Island går fortfarande alla dörrar inåt eftersom snöstormarna som kommer varannan dag annars skulle sätta käppar i hjulen för alla glada dörröppnare.

Ett annat argument är att det regnar mindre på insidan väggen än på utsidan.

Någon gång på 1700-talet tror jag, började det brinna i en stavkyrka i Norge under mässan och alla som i panik tryckte på gjorde att man inte kunde öppna dörren och alla brann inne. Det blev då lag på att flytta kyrkdörrarna till utsidan. Därav dom sönderhuggna ornamenten där den nya falsen skulle vara.*

*<font size="1">Källa: guide i stavkyrka, var källkritisk.</font id="size1">
Thomas Hagaeus

Inläggav Martina » 27 oktober 2006, 21:45

Nej, det är svårt att bygga bort en vågrät snöstorm! Den vill gärna bygga drivor framför dörren oavsett hur klurigt man än byggt huset. Om man dessutom inte kan ringa till grannen och bli framskottad är det DUMT att ha en dörr som går utåt!!!

/Martina
Martina

Inläggav Runristaren » 30 oktober 2006, 14:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Nej, det är svårt att bygga bort en vågrät snöstorm! Den vill gärna bygga drivor framför dörren oavsett hur klurigt man än byggt huset. Om man dessutom inte kan ringa till grannen och bli framskottad är det DUMT att ha en dörr som går utåt!!!

/Martina

Då måste det vara ett himla ringande nuförtiden, då i princip alla dagens dörrar går utåt, eller snöar det inte som förr.....?

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd