Det kanske är en fånig fråga, men hur pass mycket ”purist” anser ni att man skall vara angående de träslag man använder i sin utrustning – både i stora saker som tältstommar och möbler, och i små saker som knivskaft och andra mindre detaljer?
Tanken kom upp när jag rotade igenom mina lådor i verkstan där jag har bitar av trä som är tänkta till ”småjobb”. Utöver vanliga nordiska träslag som ek, ask, körsbär, plommon, etc har jag diverse bitar av sådant som Purpleheart, Ebenholtz, Pockenholtz (även känd som Lignum Vitae), Black Locust, Pecannöt, Sheoak, Pink Ivory, Tamboti, ett par sorters eucalyptus och lite annat jox. Flera av dem kommer från ställen som ÖHT inte var kända under europeisk medeltid.
Hur strikt anser ni att man bör vara? Skall man strikt hålla sig till sådana träslag som man med säkerhet vet fanns inom ramen för nordeuropeisk medeltid, eller är det tillåtet att smyga in ett ”omöjligt” träslag för att det är vackert?
Nu skall det sägas att jag anser att flera av våra nordiska träslag är sagolikt vackra om de behandlas på rätt sätt! Inte minst våra fruktträd kan lämna mönster som gör att man nästan får en klump i halsen om de är väl putsade och oljade. Det handlar alltså inte om någon värdering av det, utan själva resonemanget.
Exempelvis ett knivskaft eller svärdsfäste av Purpleheart kanske matchar färgerna i mina kläder perfekt – men... skall jag acceptera det?
Ja, ni förstår säkert vad jag är ute efter. Bara en liten tanke så här på fredag morgon…
Lasse C