<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Per Runberg</i>
Första gången jag stötte på "kvinnokniven" på medeltidsmarknader var för ca tio år sedan. Då presenterades den som en grönländsk flåkniv. Namnet kvinnokniv skulle bero på att flåendet av sälar var kvinnogöra på Grönland. Tidsperspektivet har jag ingen aning om men jag uppfattade det som en alltjämt förekommande företeelse.
Om detta är sant, eller inte, kan jag inte svara på. Men det kan vara ett spår för den som vill nysta mer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast en grönländsk kvinnokniv, ser ut så här: [url="http://www.geocities.com/k98jolo/louiseshorna/gronland/alfabet/u.html"]ulo[/url] Med en sådan finns inget behov av andra sorters knivar. De som sett en i aktion, på film eller i verkliget, vet vad jag menar!
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi som inte vet vad du menar då?