Det är som så att jag kom över en mindre tunna (ca 5 L) på loppis, men nu när jag fyller upp den med vatten så blir det sakta men säkert brun/svart inom några dagar. Jag antar att föregående ägare har haft något i tunnan som träet har sugit upp. Så jag undrar helt säkert hur jag blir av med detta? Jag har fyllt upp den med vatten, låtit stå ett par dagar och bytt vatten. Men det verkar inte bli mycket bättre.
En av tillverkningsmetoderna för laggade fat är väl att bränna laggen på insidan för att basa dem till rätt form. De kolar då till sig på insidan (det är själva meningen med proceduren) vilket kanske skulle kunna ge mörknande icke-doftande vatten.
Även "obehandlad" ek ger ifrån sig en lite brunaktig färg, om du har t.ex vatten stående i fatet för att det ska bli tätt. Även viss smak avger eken, det är det som ät lite av vitsen med ekfatslagring.
Köpte för några år sedan en helt ny kagge på fem liter från tyska Historica. Bara efter ett år hade den börjat mörkna. Tydligen en ofrånkomlig process då kaggen måste hållas fylld för att hålla tätheten. Fast jag gilar den mörka patinan...
Sedan kan förstås min kagge ha mörknat på grund av att jag envisas med att fylla den med rödvin när jag skall till Foteviken. [:D]
Halloj Mjödbjörn. Ditt smakprov var toppen, men det är nu en vin-tunna jag har [:p]
Får kanske skaffa en till för mjödet... Hmmm... Å andra sidan räcker inte fem liter långt när vi träffas [:D]