Att göra i ordning en tunna

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Att göra i ordning en tunna

Inläggav Adam Norman » 4 augusti 2006, 19:18

Det är som så att jag kom över en mindre tunna (ca 5 L) på loppis, men nu när jag fyller upp den med vatten så blir det sakta men säkert brun/svart inom några dagar. Jag antar att föregående ägare har haft något i tunnan som träet har sugit upp. Så jag undrar helt säkert hur jag blir av med detta? Jag har fyllt upp den med vatten, låtit stå ett par dagar och bytt vatten. Men det verkar inte bli mycket bättre.
Adam Norman

Inläggav grylen » 5 augusti 2006, 01:04

Luktar det någonting om det som är brun/svart? Brukar vara en rätt säker källa till ursprunget.
grylen

Inläggav slainte » 7 augusti 2006, 09:57

Om tunnan stått tom blir den väldigt torr, då suger den åt sig en del vatten vilket kan göra att träet mörknar.
slainte

Inläggav Germund » 7 augusti 2006, 10:19

En av tillverkningsmetoderna för laggade fat är väl att bränna laggen på insidan för att basa dem till rätt form. De kolar då till sig på insidan (det är själva meningen med proceduren) vilket kanske skulle kunna ge mörknande icke-doftande vatten.
Germund

Inläggav Mjödbjörn » 9 augusti 2006, 07:47

Även "obehandlad" ek ger ifrån sig en lite brunaktig färg, om du har t.ex vatten stående i fatet för att det ska bli tätt. Även viss smak avger eken, det är det som ät lite av vitsen med ekfatslagring.
Mjödbjörn

Inläggav Torbjörn Byman » 6 september 2006, 15:25

Köpte för några år sedan en helt ny kagge på fem liter från tyska Historica. Bara efter ett år hade den börjat mörkna. Tydligen en ofrånkomlig process då kaggen måste hållas fylld för att hålla tätheten. Fast jag gilar den mörka patinan...
Sedan kan förstås min kagge ha mörknat på grund av att jag envisas med att fylla den med rödvin när jag skall till Foteviken. [:D]
Torbjörn Byman

Inläggav Mjödbjörn » 6 september 2006, 19:33

Smålle, när ska du lära dig att man ska ha mjöd och inte rödvin i tunnan. Blev du inte omvänd efter mitt smakprov[:p]
Mjödbjörn

Inläggav Torbjörn Byman » 8 september 2006, 14:45

Halloj Mjödbjörn. Ditt smakprov var toppen, men det är nu en vin-tunna jag har [:p]
Får kanske skaffa en till för mjödet... Hmmm... Å andra sidan räcker inte fem liter långt när vi träffas [:D]
Torbjörn Byman

Återgå till Bostäder och husgeråd