Praktisk hjälp till förtenning

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Praktisk hjälp till förtenning

Inläggav Nauseam » 8 juni 2006, 11:25

Jag har ett par kopparkokkärl som jag skulle vara intresserad av att använda men tyvärr är de invändigt inte helt ”i trim”…

Jag har köpt Stannol men har ingen erfarenhet av förtenning och hoppas att någon här ska kunna hjälpa.

Behöver man avlägsna gammal tenn innan man förtennar med ett nytt lager, och hur gör man då?

Ska man rengöra kärlet på något speciellt sätt?

Hur applicerar man tennet på bästa sätt?

Vilka risker möter vi här egentligen? Vill ogärna dö av vare sig tenn eller kopparförgiftning.
Nauseam

Inläggav Raymund » 8 juni 2006, 12:47

Kolla in http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=1233 för en del information.
Generellt så ju mer du rengör och får bort oxid och annat guck desto bättre fäster tennet.
Gammalt tenn spelar dock ingen roll (så länge du får bort tennoxiden). Avsluta med nått avfettande också, typ T-röd.

/R
Raymund

Inläggav Nauseam » 8 juni 2006, 20:30

Japp, har läst den tråden innan och där sas mycket bra, men ett par praktiska saker är fortfarande oklara för mig som saknar praktisk erfarenhet:

1: Hur får man bäst bort oxiderna? stålull, syra? Vad andvände historiskt sätt?
2: Ska man bara pensla på stanolet och sen värma eller hur gör man?
Nauseam

Inläggav Ingemar » 9 juni 2006, 11:14

Hej Nauseam

Jag har omförtennat en hel del kopparföremål och vet hur svårt det är med underarbetet. Man använder normalt samma svavelsyra/vattenblandning som till silver, men det undviker man helst som hobbykopparslagare. Stålull går förträffligt att använda för en grovrengöring.

Stannol och liknande tennpastor är ganska förlåtande åndå, det räcker med en väl rengjord och lite uppruggad yta för att det ska fungera.
Förr la man vid förtenning i bitar av tenn och vid uppvärmningen strödde man på salmiakpulver som ett flussmedel. Den metoden kräver nästan att kärlet kommer direkt från ett betbad.

Du frågar hur man rengjorde historiskt: Vikingen använde syror och lut och annat vi använder oss av idag. En annan viktig sak är sand,
Sand och vatten används ju till och med idag som en diskmetod, och det har jag varit tvungen att ta till ett par gånger i ingrodda kopparkaffepannor.

Till slut förtenningen: Pensla på pastan noga, håll kärlet över värmen, och fördela värmen så gott det går (lagom värme).
När tennet är blankt och fint och vätskan i pastan ligger som små öar, drar du snabbt med en svepande rörelse runt i kärlet med linblånnor eller en tätt hoprullad bomullstrasa så att tennet slätas ut och blir blankt. Om du då har haft för hög värme blir tennet blåanlöpt, men det är bara att börja om och ingen katastrof.

Om du vill kyla kärlet i vatten så ställ det i vattnet doppa det inte,
Rent tenn har en olägenhet att bli grått av minsta förorening i vattnet när det är färskt.

Om pastan är torr och svår att pensla så droppa i lite destillerat vatten så blir det bra.

Har jag glömt något?

Annars hälsningar
Ingemar
Ingemar

Återgå till Bostäder och husgeråd