hej folket!
efter en hel del kollande runt här så valde jag att helt sonika göra en ny topic.
det finns flera mycket intressanta trådar här inne om grytor och kokkärl, men jag ansåg att ingen riktigt handlade om det jag undrar. så för att inte dra iväg med en tråd åt ett hål som inte var "trådskaparens" önskan så skapar jag en ny.
Min tidsepok är tidig medeltid och jag vill göra ett kokkärl i lera. är även intresserad av resten av medeltiden.
När började man använda drejskiva i sverige?
vilken lera var mest använd till matlagningsredskap? lergodslera eller stengods?
när börjar man använda glasyr och isåfall är det någon som har ett hum om ifall den hade någon färg eller var genomskinlig?
jag blir även glad över bilder på kokkärl från typ 1000tal till 1400tal och absolut om ni råkar sitta på några lustiga bilder som anknyter till ämnet.
de flesta som rekonstruerat keramikkärl verkar ha använt lergods, men varför? fanns det mer lergods och var det lättare att få tag på än stengods under medeltiden?
om någon hrä har gjort en kruka får den gärna berätta hur denne har gjort. drejjat, ringlat m.m.
jag uppskattar all info, annars får jag exprimentera och eftersom det ofta innebär misslyckanden så vill jag härmed välja den lätta vägen!
ha det bra
Mvh Mia Wobbeke