av Vesuvius » 15 november 2006, 19:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Torbjörn Byman</i>
Hej alla glada kistmakare [:D]
Den som någon gång varit i Foteviken har med säkerhet sett kistor av både det ena och det andra slaget... Den ena gör si och den andre så, allt efter fallenhet och inspiration. Men inte någon gång gång har jag sett någon protestera mot att konstruktionerna varit ähhh, otidsenliga. Jag har sett förvaringskistor med sinnrikt konstruerade fack för förvaring och mera enkla för samma sak.
Själv totade jag ihop tre stycken av virke jag hittade i containrar, vid rivning av skolor här i Oskarshamn (nej, jag rev dem inte [:D])
Den första fogades ihop medelst lim och handsmidd spik. Ni kan inte ana hur dyra småspiken är[xx(], men det funkade. De två andra använde jag träplugg till. De håller än... Sedan smyckade jag dem med påsatta snidade djurfigurer, korpar, ormar, vikingahuvuden. I mahogny...[:D] Ingen har protesterat. Än. Snarare har de flesta sagt "shysst!".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kanske är fördomsfull, men jag tycker oftare att vikingar tar ut svängarna, och att det är accepterat på ett helt annat sätt. Det beror nog på källäget, det är lite mer okej att inte ha letat ordentligt. Och jag är säker på att den är snygg, men snygg och tidsenlig är inte alltid samma sak.
Och vad menar du, Gerry Runristare, med att riddarna skulle få svårt att försvara sitt vapenval, du har ju själv nämnt källan?? [?]
Och nej, jag tror att våra förfäder säkerligen inte bara sade "nej, det där är ju inte nordiskt!", de tog nog upp både influenser här och där. Men vi har ingen aning om vad som skedde och inte skedde. De flesta är nog ganska överens om att i första hand gå med strömmen för att visa regeln och inte undantaget.