[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hopfogning av vikingatida kistor/lådor/askar

Hopfogning av vikingatida kistor/lådor/askar

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav bowyer tom » 13 november 2006, 14:00

Jaha, men att de är för tidiga gör inte så mycket om det inte som under brånsåldern skedde en tillbakagång i hantverksskickligheten. Så synd att du inte hittar källan, men du kommer kanske på det vad det lider...
bowyer tom

Inläggav Thomas Hagaeus » 14 november 2006, 12:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Med gott samvete kan du enligt min uppfattning, använda dig av de metoder som användts i de länder där vikingar har huserat och det är ju som bekant inte bara i småland!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sjysst!
Nu skall jag åka på vikingamarknad i kajak, rökandes fredspipa iklädd särk och snabelskor samt beväpnad med grekisk eld!
Thomas Hagaeus

Inläggav bowyer tom » 14 november 2006, 15:27

Sedär! Nån som förstår mitt problem![:D]
bowyer tom

Inläggav Runristaren » 14 november 2006, 15:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Hagaeus</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Med gott samvete kan du enligt min uppfattning, använda dig av de metoder som användts i de länder där vikingar har huserat och det är ju som bekant inte bara i småland!
Sjysst!
Nu skall jag åka på vikingamarknad i kajak, rökandes fredspipa iklädd särk och snabelskor samt beväpnad med grekisk eld!

Kul,kul....jaa vi som lever i norden i dag influeras eller antar ju inte andras sätt att leva, andras religioner, andras klädvanor, andras kulturer....kul.kul...
Våra förfäder var mycket mer stållhårda mot yttre påverkan.....

Tjohej
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Karin » 14 november 2006, 16:19

Det är klart att man influeras av omvärlden. Jag har t.ex. ibland på mig jeans, ett mode som har kommit hit från USA. Jag har däremot inte på mig sari, trots att mina föräldrar har varit i Indien. Om 500 år när någon vill återskapa livet i Sverige kommer de antagligen hitta saker som tyder på att vi använde jeans men inte lika mycket som tyder på att vi svenskar använde sari. De som då utgår ifrån källmaterialet och använder jeans kommer komma närmare sanningen än de som tänker att man influeras av de länder man har kontakt med, och använder sari.

Karin
Karin

Inläggav Runristaren » 14 november 2006, 20:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Det är klart att man influeras av omvärlden. Jag har t.ex. ibland på mig jeans, ett mode som har kommit hit från USA. Jag har däremot inte på mig sari, trots att mina föräldrar har varit i Indien. Om 500 år när någon vill återskapa livet i Sverige kommer de antagligen hitta saker som tyder på att vi använde jeans men inte lika mycket som tyder på att vi svenskar använde sari. De som då utgår ifrån källmaterialet och använder jeans kommer komma närmare sanningen än de som tänker att man influeras av de länder man har kontakt med, och använder sari.

Karin

Närmare sanningen?
Räcker det inte med att en har annamat sari,n?
Jag kan garantera....dig att det finns svenskar/nordbor som använt/der sari.
Hur många svenskar har inte annamt burkan eller harri krishnas klädmode.
De som använder dessa kläder på marknaden om 500 år är alltså inte fel eller mindre rätt, utan rätt rakt upp och ner!
Lika "rätt" som alla som i dag springer omkring på marknaden som krigare eller herremän.
De utgjorde knappast majoriteten på vikingatiden!

Satt just och tittade i Maciejowski bibeln, på kul då det är otroligt vackra bilder.
Den anses vara målad på tidig medeltid (1250), döm om min förvåning när jag såg två bilder med "svärdsklingor" som jag trodde bara fanns i fantasy!
Skulle någon komma på "riddarmarknaden" tror jag de skulle få svårt sitt vapenval.
verkligheten överträffar alltid....(oops!), sagan/fiktionen!

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Runristaren » 14 november 2006, 20:06

"Få svårt att förklara sitt vapenval" skall det vara!

Man kan inte tänka sig att vikingarna var lika intresserade av sina förfäder som vi är?
Att de även höll deras förfäders traditioner vid liv, eller klädmode och utstyrsel, som vi gör?

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Torbjörn Byman » 15 november 2006, 18:31

Hej alla glada kistmakare [:D]
Den som någon gång varit i Foteviken har med säkerhet sett kistor av både det ena och det andra slaget... Den ena gör si och den andre så, allt efter fallenhet och inspiration. Men inte någon gång gång har jag sett någon protestera mot att konstruktionerna varit ähhh, otidsenliga. Jag har sett förvaringskistor med sinnrikt konstruerade fack för förvaring och mera enkla för samma sak.
Själv totade jag ihop tre stycken av virke jag hittade i containrar, vid rivning av skolor här i Oskarshamn (nej, jag rev dem inte [:D])
Den första fogades ihop medelst lim och handsmidd spik. Ni kan inte ana hur dyra småspiken är[xx(], men det funkade. De två andra använde jag träplugg till. De håller än... Sedan smyckade jag dem med påsatta snidade djurfigurer, korpar, ormar, vikingahuvuden. I mahogny...[:D] Ingen har protesterat. Än. Snarare har de flesta sagt "shysst!".
Så vad jag vill säga är. Enligt min enkla och amatörmässiga mening borde även de riktiga vikingarna, eller skall vi hellre kalla dem nordborna, ha tillverkat sina kistor efter eget huvud. Jag tror knappast att det fanns någon slags "så gör du din kista"- manual då. Använd kreativiteten, men samtidigt bör man försöka hålla sig så tidstypisk som möjligt. Det skulle vara förfärligt tråkigt om alla kom dragandes med samma slags kista, bara för att just en sådan krafsats fram ur jordens gömmor och bevisligen funnits.
Hälsar "Smålle".
Jo förresten. Jag byggde även ett enkelt bord, med handsmidd spik, som kan läggas över två av kistorna. Vips så kan jag ha bjudning. Med vin ur min kagge. (Ja, ja Mjödbjörn, jag vet att du vill att jag skall ha mjöd i den [:D])
Torbjörn Byman

Inläggav Vesuvius » 15 november 2006, 19:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Torbjörn Byman</i>

Hej alla glada kistmakare [:D]
Den som någon gång varit i Foteviken har med säkerhet sett kistor av både det ena och det andra slaget... Den ena gör si och den andre så, allt efter fallenhet och inspiration. Men inte någon gång gång har jag sett någon protestera mot att konstruktionerna varit ähhh, otidsenliga. Jag har sett förvaringskistor med sinnrikt konstruerade fack för förvaring och mera enkla för samma sak.
Själv totade jag ihop tre stycken av virke jag hittade i containrar, vid rivning av skolor här i Oskarshamn (nej, jag rev dem inte [:D])
Den första fogades ihop medelst lim och handsmidd spik. Ni kan inte ana hur dyra småspiken är[xx(], men det funkade. De två andra använde jag träplugg till. De håller än... Sedan smyckade jag dem med påsatta snidade djurfigurer, korpar, ormar, vikingahuvuden. I mahogny...[:D] Ingen har protesterat. Än. Snarare har de flesta sagt "shysst!".

Jag kanske är fördomsfull, men jag tycker oftare att vikingar tar ut svängarna, och att det är accepterat på ett helt annat sätt. Det beror nog på källäget, det är lite mer okej att inte ha letat ordentligt. Och jag är säker på att den är snygg, men snygg och tidsenlig är inte alltid samma sak.

Och vad menar du, Gerry Runristare, med att riddarna skulle få svårt att försvara sitt vapenval, du har ju själv nämnt källan?? [?]

Och nej, jag tror att våra förfäder säkerligen inte bara sade "nej, det där är ju inte nordiskt!", de tog nog upp både influenser här och där. Men vi har ingen aning om vad som skedde och inte skedde. De flesta är nog ganska överens om att i första hand gå med strömmen för att visa regeln och inte undantaget.
Vesuvius

Inläggav Runristaren » 16 november 2006, 12:15

Vesuvius skrev :

Och vad menar du, Gerry Runristare, med att riddarna skulle få svårt att försvara sitt vapenval, du har ju själv nämnt källan?? [?]

Och nej, jag tror att våra förfäder säkerligen inte bara sade "nej, det där är ju inte nordiskt!", de tog nog upp både influenser här och där. Men vi har ingen aning om vad som skedde och inte skedde. De flesta är nog ganska överens om att i första hand gå med strömmen för att visa regeln och inte undantaget.
[/quote]

Vesuvius!
En ( 1 ) skriven/målad "källa" betyder inte att det är riktigt eller tidsenligt, det är ju upp till "skrivaren" hur någa han/hon varit.
Det bästa vore om de grävts upp....( liten retsticka )!

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Vesuvius » 16 november 2006, 13:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

Vesuvius skrev :

Vesuvius!
En ( 1 ) skriven/målad "källa" betyder inte att det är riktigt eller tidsenligt, det är ju upp till "skrivaren" hur någa han/hon varit.
Det bästa vore om de grävts upp....( liten retsticka )!

Mvh
Gerry runristare
[/quote]

Absolut, det kan ju vara så att att personen använde sin fantasi, men då kommer man till problemet att folk redan då lär ha undrat vad som var på gång... Det man avbildar tenderar ju att vara någotsånär realistiskt. En källa är enligt min åsikt bättre än ingen. Men det beror ju också på hur mycket man väljer att tro på källorna. Jag skulle inte kritisera nån som kom med ett sådant vapen... som sagt. ibland överträffar verkligheten dikten.
Vesuvius

Inläggav bowyer tom » 16 november 2006, 14:16

Intressanta synpunkter alltihop, MEN jag undrar fortfarande om det finns några fynd av sinkade kistor innan 1000 e kr[:D]
bowyer tom

Inläggav Hakon Vittfarne » 20 december 2006, 12:18

Tjena Tomas

S.k. ståndskistor är ju kanske en möjlighet om du inte vill använda Mästermyrsvarianten. Emellertid så anses, mig veterligen, den äldsta bevarade ståndskistan (Från Änga) vara ifrån början av 1100-talet, men skiftesverkstekniken (som ju ståndskistorna omfattar) har vi ju spår av i brunnsfodringar från yngre romersk järnålder. Källa: Skiftesverk i Sverige - Ett tusenårigt byggnadssätt, av Gunnar Henriksson.

Håkan A
Hakon Vittfarne

Inläggav bowyer tom » 20 december 2006, 14:43

Tjena Håkan. Tack. Precis vad jag letade efter...
bowyer tom

Inläggav stigman » 21 december 2006, 01:15

har ett påbörjat Bamberskrin i ek. Hela konstruktionen är ju påspikad bronsband som håller benplattorna på plats och förstås hela skrinet. Har letat efter mer detaljer om denna praktpjäs, det ska finnas i något nummer av OFFA som jag inte hittat ännu...
stigman

FöregåendeNästa

Återgå till Bostäder och husgeråd