[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Skärmtak - en re-enactmentföreteelse?

Skärmtak - en re-enactmentföreteelse?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav jorek » 8 september 2008, 15:25

I vår "tattarklan", som samlas bl a i Visby, har vi haft anledning att fundera en del över hur man får ett gemensamt läger med matlagningsplats att fungera bra och vara praktiskt i transporthänseende. Vi har märkt att ett stort skärmtak som man kan både sitta under och umgås, samt laga mat och hantverka under, är en bra lösning. Skulle man ha en extra paviljong för detta, skulle det innebära att man fick mycket mer extra tyg att släpa på, så då hade paviljongsidén varit en nackdel. Det behövs inte speciellt många störar för att sätta upp det, oftast kan man ersätta ett par av dem med befintliga träd. De tält vi har med oss används till boplats och försäljningsyta, och där finns ingen plats för matlagning och annat. Moderna soldater har nog inte samma prioriteringar som medeltida marknadsfarande, snarare är det väl för dem viktigare att ha så lite att släpa på som möjligt. Dessutom finns det penicillin att bota lunginflammation med nuförtiden, men förr dog man nog faktiskt ibland av regn för att man blev sjuk av väta och nedkylning.
Om man gillar att arbeta med sannolikheter och logiska slutsatser, anser jag alltså att man mycket väl kan använda skärmtak, så länge man är på det klara med att det är en tolkning av medeltida lägerförhållande man sysslar med, och inte påstår att man sysslar med fullständigt historiskt belagt återskapande.
Jag har även funderat på om något som används som skärmtak skulle kunna fungera som tält i andra situationer, om det finns möjlighet att sätta på sidor på det. Någon som har några reflektioner om det?
Hoppas utläggningen inte var för lång...

Ola Lindberg
jorek

Inläggav Martina » 8 september 2008, 16:35

Nu krävs det nog en liten klargörelse... Handlar det här om skärmtak i fält, alltså under militära kampanjer, ellre skärmtak på marknader?!! Eller kanske rent av skärmtak på medeltidsläger?!!
För skillnaden mellan de olika företeelserna är ganska stor...
T.ex. är ju skillnaden mellan en medeltida soldat och en modern soldat betydligt mindre än skillnaden mellan en "medeltida marknadsfarare" och en modern soldat.

/Martina
Martina

Inläggav jorek » 8 september 2008, 18:47

När jag läste inläggen i den här tråden fick jag uppfattningen att den inte direkt handlade om marknadsfolk eller militärer, utan skärmtakets varande eller icke varande i historiska sammanhang. Är det verkligen nödvändigt att skilja på dessa i en sån här diskussion?

Ola Lindberg
jorek

Inläggav Lord_Nelle » 9 september 2008, 09:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Ett annat exempel.. moderna soldater har inget annat regnskydd än regnkläder. Det får äta i regnet i fält. Hmm... var våra förfäder smartare än oss? bekvämare?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Knäppetält ligger i åtminstone i skytteplutonernas grundutrustning. De finns i varje vagn. Förväntas soldaterna att gå i fältläger utan tillgång till sina riktiga tält (Vilka även de ligger i BV) så tilldelas de knäppetält i stridspackningen. Gör man ett längre stopp i dåligt väder så åker tälten upp. Att ha skydd över maten står i reglementet. Eller som Fänrik Åkesson sa "Det är int funkis ifall hela kompaniet får Jallajalla bara för att kockarna har slarvat."
Soldaternas stridsvärde är viktigt att värna om. Varm mat och torra kläder är prio för att behålla stridsvärdet.
Lord_Nelle

Inläggav Arngrim » 9 september 2008, 14:02

Jag har visserligen inte sett några bilder på skärmtak, men har för mig att jag läst om picknick under tältduk.. men var?
Kan det ha varit i en bok om henrik VIII kanske...

Återkommer om jag hittar något konkret.
Arngrim

Inläggav Johan Käll » 9 september 2008, 14:39

Knäppetältet har vi aldrig använt under mina 15 år i Armén. Och inte har det satts upp nått fint tak att äta under heller, så den gubben går jag inte med på.

Men det hela är ointressant eftersom det fortfarande inte finns skriftliga eller bildbelägg...

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav jorek » 9 september 2008, 16:57

Men träsnittet på första sidan i den här tråden då, är det inte ett bildbelägg?
Jag har sannerligen inte så mycket erfarenhet av moderna militära fältförhållanden, men jag vet något om hur man komponerar en bild för att få fram det man önskar i den, då jag själv har ett par estetiska utbildningar i ryggen.
Jag slås genast av att proportionerna i träsnittet verkar vara kraftigt manipulerade av konstnären. Människan som sitter bredvid kokelden är kraftigt förminskad och avbildad i en hopkurad ställning. Enda vettiga anledningen till det torde vara att man inte velat ta fokus från det man egentligen velat dokumentera, och det är helt tydligt lägerutrustningen, som även fått förklarande text. Av samma anledning tror jag att konstnären låtit skärmtaket krympa avsevärt på bilden, så att ungefär lika mycket bildutrymme ges åt detta som åt de övriga objekten. Med andra ord kan (och bör) det ha varit avsevärt större i verkligheten. Det finns två andra saker som pekar på detta, enligt min uppfattning. För det första skulle man aldrig ha en så stor eld i sådan omedelbar närhet till ett par sådana ynkliga små träd som taket är fästat vid. För det andra skulle stekvändaren vid minsta sidovind riskera att bli rejält nedblött vid regn, och löpa risk att dra på sig den sorts hosta som förr kunde betyda döden, då mediciner saknades.
Är jag helt fel ute?
Skulle för övrigt vara intressant att höra mer om den där picknicken...

Ola Lindberg
jorek

Inläggav Lord_Nelle » 9 september 2008, 19:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Knäppetältet har vi aldrig använt under mina 15 år i Armén. Och inte har det satts upp nått fint tak att äta under heller, så den gubben går jag inte med på.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag har visserligen inte din 15 åriga erfarenhet. Jag var bara i armén 2,5 år.
Hos oss på norrlandskompanierna under mitten av 90-talet så var knäppetältet vanligt förekommande. Inte för soldaterna att äta under, men de spänndes ofta upp över kockarnas tillhåll, så att barr o skit inte skulle falla ner i maten.
Soldaterna fick, som jag skrev tidigare knäppetält tilldelade när de förväntades att strida på avstånd från sina vagnar. Spaning hade nästan alltid knäppetält i sina packningar. Speciellt ifall de skulle bedriva fast spaning.
Under överlevnad, soldatprov, urnästling samt några övningar till så har jag själv fått knäppetält tilldelat.
Bara för att du inte varit med om det själv, betyder inte att det inte är sant.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 9 september 2008, 21:25

Detta har inget som helst att göra med skärmtakens historiska belägg.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Peter » 12 september 2008, 07:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men träsnittet på första sidan i den här tråden då, är det inte ett bildbelägg?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jo. Men jag funderar över varför forumets medlemmar (som har en historisk spännvidd från typ 500 ekr-1800-tal/1900-tal) inte hittat fler belägg. Är det här alltså allmän kutym - eller är det en relativt isolerad företeelse från 1500-talet? Det kan fråga sig.
Peter

Inläggav Olof den gladlynte » 12 september 2008, 07:39

De bilder som Vix hg och Nelle visat stöder helt klart att man använde pavillioners dörrar som skärmtak...som jag ser det iaf.

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Kimelix » 26 september 2008, 15:14

Det finns ett öppet tält från "Diebold shilling cronicles" som finns med i dragon nr5, CoSG har ett sådant öppet tält.

http://www.companie-of-st-george.ch/cms ... _camp.jpeg
http://www.companie-of-st-george.ch/cms ... e_208.jpeg
http://www.companie-of-st-george.ch/cms ... agon-5.pdf

Om jag inte minns fel så är väl det spanska tältet till för någon kung?

Dessutom finns det ett paviljong tak utan sidor som det står en häst under i Dragon nr 5...
Kimelix

Inläggav Vesuvius » 27 september 2008, 15:07

Den här bilden ser ut att vara det första konkreta indiciet på skärmtak som jag sett hittills, den kom upp på Kongshirden-forumet:

Daterad 1565.
Vesuvius

Inläggav Eric Hejdström » 27 september 2008, 16:55

Se där ja.. Det fanns ju ett helt gäng på den målningen... Men den är ju lite senare än vad det flesta här brukar porträttera.Men fint ändå. Tack för länken!
Eric Hejdström

Inläggav Johanna Kindberg » 18 oktober 2008, 18:55

Jag tycker att det här har varit en väldigt intressant fråga att följa (om än med lite onödiga sidospår). Det får åtminstone mig att fundera närmare på hur man skall utforma ett sol/regnskydd i framtiden... Både de tak som avbildas på bilden Vesuvius hittat och marknadstånden på bilden från början av diskussionen vore intressant att testa.
Johanna Kindberg

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd