Hej Edvin, här är några bilder jag har på hatt knivar jag gjort + en skiss på hur jag gjort dem.
Som du ser så har jag designat om själva hatten samt har en topp av trä. Originalen har en ”huva” av läder.
Jag använder mig också av ett eget sätt att ”låsa” kniven till slidan. Titta längst ned på skaftet, där ser du en skåra som går runt skaftet, ca 3-4 mm bred och 2-3 mm djup. När du gör slidan i blött läder så pressar du in lädret i skåran och låter torka. Det blir ett mycket effektivt lås. Med andra ord räcker det med ca 1 cm läder för att få ett effektivt lås av kniven i slidan, (inklusive klickljud och allt).
Jag brukar lägga en lädersnodd i samma skåra, dels tycker jag att det är dekorativt, dels hålls den på plats av själva skåran, dels trycker även lädersnodden lite på lädret så att det inte deformeras.
Thomas
Shot at 2006-04-23
Shot at 2005-02-02
Shot at 2005-01-27
Shot at 2006-04-19