Sida 1 av 1

Bodhran

InläggPostat: 3 september 2009, 23:46
av Martin Wallgren
På irland spelar man juh på Bodhran trummor. Hur länge har man spelat trummor med den slagtekniken? Finns det konst som avbildar slagverkare som använder dubbelslagstekniken från medeltiden eller renässansen?

Tacksam för svar!

//Martin

InläggPostat: 29 september 2009, 07:20
av Vulgaris
Bodhran började användas i den irländska folkmusiken på 1950 talet.
Innan dess har jag hört att den bara användes i rituella sammanhang.
Min gissning är att tekniken utvecklades då också (50 talet).

InläggPostat: 6 oktober 2009, 16:26
av VidarGjalle
Oj, och här går man och har gått på de romantiska idéerna om bodhranen som ett urgammalt irländskt instrument... (köpte en Bodhran på Irland nu i höstas och håller på och stör grannarna för fullt...)