Turkisk Zurna

Postat:
14 juni 2008, 16:56
av Mir
Jag har möjlighet att köpa en Turkisk Zurna, vet att det är ngt slags skalmejaintstrument...har jag rätt?
har tidigare spelat blockflöt och lyckats få skapligt ljud i tvärflöjt men var fiasko på oboe....hur svårt är det att lära sig spela Zurna?

Postat:
14 juni 2008, 17:28
av Träblås
Hej! Måste göra dig lite besviken. Zurna är MYCKET svårare än oboe, hålen på en zurna är mycket större an på västerländska rörbladsinstrument och du behöver ha väldigt bra blåsteknik för att blåsa fram "rätt" noter. Anledningen till detta är att orientalisk musik innehåller fler noter västerländsk musik och varje hål kan generera två eller fler noter. Dock är det inte omöjigt att lära sig, men jag misstänker att du skulle ledsna innan det börjar låta bra. Kolla in bombarden på Fredmans i stället, den är kanske inte världens mest välljudande eller lättblåsta, men enklare än en turkisk zurna eller egyptisk mizmar är den garanterat! Lycka till!