[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tjocklek på hjälmar?

Tjocklek på hjälmar?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Tjocklek på hjälmar?

Inläggav RiddareSamuel » 1 september 2003, 15:55

Hej!
Hur är det nu med tjockleken på hjälmar. Om man ska vara med på sk reenactment med oslipade svärd, hur tjock bör hjälmen då vara för att inte få bucklor lätt?

Hur var det på medeltiden. Dog man om man fick ett ordentligt slag på huvudet från en skarpslipat svärd? När jag var på Gotland så råkade jag höra från en SCA:are att svärdet skulle gå igenom hjälmen om det vore på riktigt. Detta tvivlar jag mycket på då man både hade bra med vaddering samt förmodligen brynja under.

Från vilken "affär" tycker ni man ska beställa ifrån? Jag har hört att det finns bra leverantörer från Tjeckien?

/Samuel, Gbg
RiddareSamuel

Inläggav Joakim K » 1 september 2003, 20:41

Ja, det saknas onekligen vare sig illustrationer av folk som får huvudet klyvt. Hur sant det är? Ja vad vet jag... Har inte sett någon undersökning om det.

Man kan ju fundera lite... Hur känns det att få en rejäl smäll med vad det nu vara månde på huvudet? Oavsett om det penetrerar?
All rörelseenergin måste ju ta vägen någonstans.
Därav SCA:s regler kring tjocklek för hjälmen - den ska få en vissa massa - allt för att motverka ex whiplashskador.

Om det bara är bucklor du oroar dig för så se till att hitta någon som säljer härdade hjälmar... De tål betydlig mer stryk.
Joakim K

Inläggav Ambrogio » 1 september 2003, 20:48

Det beror naturligtvis på vilken sorts hjälm du vill ha.
Att ett svärd skulle gå igenom en hjälm är väl kanske lite optimistiskt men det har nog hänt vid ett flertal tillfällen om man spanar in lite medeltida illustrationer.
Men precis som Henrik har nämnt tidigare så skall det in en rejäl vaddering under hjälmen, tjockare än vad vi brukar använda idag. Inom reenactment och sca kanske man tar i men man vill ju inte döda sina kompisar, men det ville man ju förr..
Vilken sorts hjälm är det frågan om? Tidiga tunnhjälmar verkar som regel vara tunnare än sena, men jag har inte kollat så jättemånga (eftersom mina favoritepoker är 13-1400 tal med särskild vurm för det italienska 1400-talet). Men kör man på 2mm så får man nog ett hyggligt resultat. Problemet med nästan alla hjälmar som produceras idag är ju att de är gjorda utifrån färdig plåt vilket medför en i princip homogen tjocklek på hela hjälmen medan medeltida hjälmar (och rustningar) var tjockare där det behövdes. Jag känner till en italiensk bascinet som är ungefär 4.5mm tjock över pannan men bara runt 1.5mm i nacken.
Om hjälmen är av senare snitt finns ju möjligheten att ha härdat material, då kan den göras tunnare men det medför oftast en dyrare produkt.
Var köper man sin hjälm? Tja det finns som sagt flera olika tjeckiska leverantörer, en del polacker, tyskar, danskar, norrmän, finnar, britter och svenskar med det beror ju på vad man vill ha.
Tjeckerna är i vissa fall billigast men jag är inte alltid så förtjust i resultaten (K&K Arts tex) närmast är väl iofs Via Armorari (Albert Collins), Joakim Richard eller jag själv (Arne Olsén) och i Norge finns ju Anders Helseth och hans kamrater som säkert kan var behjälpliga. I danmark Per Lillelund, Sven (aargh, kommer inte ihåg namnet just nu) och Klaus Rosing. jag har adresser om det är aktuellt...blablabla förlåt om jag blir tjatig
Ambrogio

Inläggav Ambrogio » 1 september 2003, 20:51

Krigshjälmarna behövde ju inte heller tåla den ständiga mörbultning som scahjälmarna måste leva med eftersom de var av karaktären skyddsutrustning och inte närmast en sorts sportutrustning som det är idag (oavsett om det är reenactment eller sca)
Ambrogio

Inläggav Raymund » 1 september 2003, 21:47

Ja, jag har inte så mycket att tillägga annat än att en tjeckisk fima med gott rykte är Marek & Jizba (http://www.bestarmour.com/), tyvärr har detta medfött att de har en viss väntetid på sina saker, men det gäller nog även de rustningsmakare Arne radade upp.

Jo, när det gäller kluvna hjälmar så misstänker jag att det rör sig en del om "serietidningsvåld" eller i de fall där det hänt, materialfel på grund av ojämn järnkvalité, speciellt när det oftast rör sig om äldre avbildningar, t ex manessecodexen.

Och den enda förening som jag vet kräver en specifierad plåttjocklek är SCA (mest för massan som Joakim påpekar) där man kräver minst 1,6 mm plåt, vilket innebär 2 mm i europa eftersom 1,6 mm (eller 16 gauge) är en amerikansk plåtdimension.

/R
Raymund

Inläggav Admin » 1 september 2003, 21:58

Ett skarpslipat svärd går sannolikt igenom en SCA-hjälm, utan särskilt mycket problem. Men SCA-hjälmar är å andra sidan inte helt lika medeltidens hjälmar.

Många av de hjälmar som överlevt till vår tid har tydliga hugg efter vapen. En av dom är St-Olofs-hjälmen på Historiska museet (en sallet). Min bedömning är att det fruktansvärda våld som åsamkat det djupa hugget i den hjälmen kommer från en yxa eller liknande stångvapen, och inte från ett svärd.

/Henrik
Admin

Inläggav Raymund » 2 september 2003, 05:15

Jag tror inte alla SCA-hjälmar är svagare än sina medeltida motsvarigheter förän man jämför modeller från ca 1300-talet även om ythärdning är känd åtminstone sedan Theophilis dagar, eftersom de oftast har tjockare plåt och att järnkvaliten är jämnare. Det är väl först i slutet av 1300-talet och framåt då härdning och järnframställningsteknik förbättrat som de tyska och italienska verkstäderna börja producera rustningar med höga rockwellvärden. Och tänk på att det finns SCA:iter som slåss i hjälmar från Robert McPhearson...
Jo man kan nog göra ordentliga jack i hjälmar av vanlig plåt, fast det finns nog en risk att man bryter sönder svärd och egg samtidigt. Är det nån som vill testa t ex ett Peter Johnsson svärd så ställer jag gärna upp och donerar en gammal SCA-hjälm för ändamålet...

/R

Editerad på grund av ett par pre-koffeingrodor...
Raymund

Inläggav Joakim K » 2 september 2003, 07:36

Vilket påminner mig om att arma har en kul film om vad som händer om man korsar en stridshammare med vad de kallade för en armet [:D]

Förresten, finns det någon bild tillgänglig på st:olofs sallen? Allt jag har är en gammal tecknad bild och på den kunde man inte se några skador...
Joakim K

Inläggav RiddareSamuel » 2 september 2003, 09:31

Tack för alla svar!
Jag hade tänkt mig en 1300-1350 tals hjälm. Den finns en hjälm som jag tycker är ruggigt snygg. se: http://armsofvalour.com/miva/merchant.m ... ry_Code=A1

Men frågan är då hur tjockt är 18 gauge? Räcker det med massan 3 kg (5lbs 8 oz.) för att den ska förhindra pisksnärtar i nacken? Är hjälmen värd 2000 kr eller ska jag beställa den från dig Arne? (stod du vid ringmuren sista söndagen på årets medeltidsvecka i Visby?)

många frågor. Inga frågor, inga svar som det heter.
RiddareSamuel

Inläggav Joakim K » 2 september 2003, 09:52

Jag personligen skulle inte SLÅSS i en 18g hjälm...
Det är tunt! ca 1.2-1.3mm ... Vet inte riktigt hur det blir med stålsvärd, men antagligen är inte SCA reglerna så dumma...

Bara för att förvirra saken så finns det uppenbarligen flera olika "gauger". Därav att jag skrev ett ungefärligt värde. Men det kan säkert någon annan bättre...

Jag tänkte göra en del delar i kring 18g. Men då är jag medveten om att de kommer att bucklas till... Å andra sidan motiverar det en ju då till att göra fler [:D]

Tänk förresten på att en "greathelm" inte riktigt är den ultimata hjälmen för fotstrid... Å andra sidan... Hur många hjälmar finns det som man ser bra i och som samtidigt skyddar en (för nutida fegisbruka - dvs inte kittelhat) [?]
Joakim K

Inläggav Raymund » 2 september 2003, 10:05

18 ga ligger runt 1,2mm som Joakim säger, men i många reenactment sammanhang tillåter man inte slag mot huvuden eller så bromsar man upp dem ordentligt och då funkar den ypperligt. Hjälmen bygger på William Stauton effigyn ( http://www.gothiceye.com/images/large/KN142-2.jpg ) och ser riktigt skaplig ut, men den är troligtvis indisktillverkad. Tänk på att det tillkommer frakt, moms och tull när man beställer från USA så då hamnar man nog på samma pengar som om man skulle beställa av en av våra lokalare rustningsbyggare. Då kan man även få den mottsatt efter sitt eget huvud, även om passformen på en tunnhjälm inte är lika viktig som på t ex en bascinet.

/R
Raymund

Inläggav Björn Hellqvist » 2 september 2003, 10:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Ett skarpslipat svärd går sannolikt igenom en SCA-hjälm, utan särskilt mycket problem. Men SCA-hjälmar är å andra sidan inte helt lika medeltidens hjälmar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är inte helt säker på det. Möjligen på en statiskt placerad hjälm, men knappast när den bärs av en person. Jag gjorde ett test på en gammal SCA-hjälm med en stridshammare, och så länge slagen kom ovanifrån så gick de igenom, men om man la hjälmen på sidan, så gjorde dess inneboende flexibilitet att slagen fick betydligt sämre effekt.
Björn Hellqvist

Inläggav Ambrogio » 2 september 2003, 10:21

Tja, har du inte världens panik så har jag en färdig topp till en sådan hjälm (2mm), men jag måste hinna göra fyra andra hjälmar först samt tre par handskar... men om det räcker med i slutet på året eller i början på nästa så...
Ja, det var jag som stod där, antar jag. (Ett rött stånd som satt ihop med ett grönt där det såldes keramik)
Ambrogio

Inläggav Ambrogio » 2 september 2003, 10:23

En brandyxa på en sallet som sitter stumt gör enorm åverkan men om den kan röra sig så blev det mest små veck och bucklor, visar mina empiriska studier... :)
Ambrogio

Återgå till Rustningar