Flytt av trådar som av någon anledning låg under tråden pilkoger.
***flyttade trådar***
Arild Krake
Posted - 03 Dec 2002 : 14:35:48
Ser jag fel? Eller har mannen i mitten på första ledet horn på hjälmen?
http://www.algonet.se/~enda/ovriga_folk2.htm
Todd
Posted - 04 Dec 2002 : 10:28:31
Detta är en bild som Paul Dolstein har ritat i kol 1499-1501, jag antar att det du ref. till är en struthätta eller en form av mössa. Se även längre ner i bilden för jämnförelse.
Mvh Todd
St:Olofs Gille
Tor
Posted - 04 Dec 2002 : 14:56:08
personen fjärde uppifrån längs fram har faktiskt något som likanr ett horn. annars har visa personer en intresant struthätta, med en spets som "strut" är detta en konstnärlig idé eller fanns det struthättor med bara en "spets"?
Mvh Tor
Todd
Posted - 05 Dec 2002 : 13:00:28
Tor
Du får tänka på att dessa kolteckningar gjorde Paul Dolstein som ung landskenkt i dansk tjänst under sina äventyr i Sverige, alltså handlar det om "minnesanteckningar" Svenskarna radade givetvis inte upp sig för att han skulle porträttera av dem, så de olika tofsar och strutar som kan ses här och var kan säkerligen härledas till Pauls upplevelse av striden. Det som är riktigt spännande med Pauls skisser är modet på de svenska soldaterna, man ser tex. vida byxor (riktigt pösiga byxor) och långtåiga skor (väldigt omodert vid denna tid) hjälmarna, bredbrättade järnhattar som pryder de flesta soldaterna, samt bruket av en laggad plunta, sådana pluntor dyker egentligen inte upp förrän på 1600 talet i arme-sammanhang.
Mvh Todd
St:Olofs Gille
Tor
Posted - 05 Dec 2002 : 19:20:28
Jo, man kanske borde tänka på det... Men det jag visste inte om det. Det är ändå intressant at han målat ett horn, tror du han hade det i huvudet när han tänkte på "svensk soldat"? Finns det några bevis på att man aldrig hade horn på hjälmen?
Mvh Tor
***slut på flyttade inlägg***
*suck*
som antagligen 99% av detta forums användare vet så är det en -tyvärr- alltför utbredd myt om vikingarnas hjälmar, eller rättare sagt feluppfattningen om att de var beslagna med horn. (främst bland amerikaner...)
på ett annat forum informerade jag en av medlemmarna där att, horn, det hade ju då inte vikingarna på sina hjälmar.
Han blev förbannad och "han hade minsann varit i skandinavien och sett behornade vikinga hjälmar, så det så", fast han visste inte vilket museum det var på.
JAG har en känsla av att de hjälmar han refererar till antagligen är krigsbyte som någon hövding begravts med (fast hur de skulle klarat sig från att rosta sönder vet jag inte), eller mer troligt bronshjälmar från bronsåldern som <u>hade</u> horn(som användes i rituella sammanhang, ej i strid) som inte rostar lika lätt.
Det skulle vara enklare att övertyga personen ifråga om någon här kunde hjälpa mig ta reda på vilka hjälmar det kan tänkas röra sig om.