[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - den fördömda okunskapen... (horn på hjälmar)

den fördömda okunskapen... (horn på hjälmar)

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

den fördömda okunskapen... (horn på hjälmar)

Inläggav Mateyasu » 28 april 2003, 20:08

Flytt av trådar som av någon anledning låg under tråden pilkoger.
***flyttade trådar***
Arild Krake
Posted - 03 Dec 2002 : 14:35:48

Ser jag fel? Eller har mannen i mitten på första ledet horn på hjälmen?
http://www.algonet.se/~enda/ovriga_folk2.htm

Todd
Posted - 04 Dec 2002 : 10:28:31

Detta är en bild som Paul Dolstein har ritat i kol 1499-1501, jag antar att det du ref. till är en struthätta eller en form av mössa. Se även längre ner i bilden för jämnförelse.
Mvh Todd
St:Olofs Gille

Tor
Posted - 04 Dec 2002 : 14:56:08

personen fjärde uppifrån längs fram har faktiskt något som likanr ett horn. annars har visa personer en intresant struthätta, med en spets som "strut" är detta en konstnärlig idé eller fanns det struthättor med bara en "spets"?
Mvh Tor

Todd
Posted - 05 Dec 2002 : 13:00:28

Tor
Du får tänka på att dessa kolteckningar gjorde Paul Dolstein som ung landskenkt i dansk tjänst under sina äventyr i Sverige, alltså handlar det om "minnesanteckningar" Svenskarna radade givetvis inte upp sig för att han skulle porträttera av dem, så de olika tofsar och strutar som kan ses här och var kan säkerligen härledas till Pauls upplevelse av striden. Det som är riktigt spännande med Pauls skisser är modet på de svenska soldaterna, man ser tex. vida byxor (riktigt pösiga byxor) och långtåiga skor (väldigt omodert vid denna tid) hjälmarna, bredbrättade järnhattar som pryder de flesta soldaterna, samt bruket av en laggad plunta, sådana pluntor dyker egentligen inte upp förrän på 1600 talet i arme-sammanhang.
Mvh Todd
St:Olofs Gille

Tor
Posted - 05 Dec 2002 : 19:20:28

Jo, man kanske borde tänka på det... Men det jag visste inte om det. Det är ändå intressant at han målat ett horn, tror du han hade det i huvudet när han tänkte på "svensk soldat"? Finns det några bevis på att man aldrig hade horn på hjälmen?
Mvh Tor
***slut på flyttade inlägg***

*suck*
som antagligen 99% av detta forums användare vet så är det en -tyvärr- alltför utbredd myt om vikingarnas hjälmar, eller rättare sagt feluppfattningen om att de var beslagna med horn. (främst bland amerikaner...)

på ett annat forum informerade jag en av medlemmarna där att, horn, det hade ju då inte vikingarna på sina hjälmar.
Han blev förbannad och "han hade minsann varit i skandinavien och sett behornade vikinga hjälmar, så det så", fast han visste inte vilket museum det var på.

JAG har en känsla av att de hjälmar han refererar till antagligen är krigsbyte som någon hövding begravts med (fast hur de skulle klarat sig från att rosta sönder vet jag inte), eller mer troligt bronshjälmar från bronsåldern som <u>hade</u> horn(som användes i rituella sammanhang, ej i strid) som inte rostar lika lätt.
Det skulle vara enklare att övertyga personen ifråga om någon här kunde hjälpa mig ta reda på vilka hjälmar det kan tänkas röra sig om.
Mateyasu

Inläggav Ny Björn » 28 april 2003, 20:58

-Mjo, det trillar som bekannt runt en och annan person här och var som hårdnackat hävdar att "VIKINGARNA" visst hade horn på hjälmarna. Vad just den person du gick i svaromål mot har sett det vette tusan - endera är vederbörande mytoman eller också har han, som vanligt [V], tittat på brons"hjälmarna" på Nationalmuseum i Köpenhamn. Upplys personen ifråga om att de är från bronsåldern. Skicka därefter vederbörande till denna adress:

.

Det är Robb Schusters hemsida med järnåldershjälmar. Lay-outen är tämligen fruktansvärd och han behöver editera en del (skall ta och ta honom i örat senare ikväll [}:)]) men Robb är på god väg att plocka fram och lägga ut alla hjälmfynd - publicerade och opublicerade - som går att uppbringa.

-Hjälper inte det så kan vi ju alltid återuppväcka Björns gamla stödförening för Hornvikingens avhornande (b) - b:et står för bärsärk...[:D]

/N B
Ny Björn

Inläggav Arild Krake » 28 april 2003, 21:13

Det är ju ofta svårt att se detaljer på vikingatida avbildningar. Men vad är det man ser uppe i vänstra hörnet på osebergstapeten?

<center></center>Bild

Kan någon förklara för en stackars närsynt gamling vad mannen med svärdet har på huvudet?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Mateyasu » 28 april 2003, 21:38

inte för att jag vill bestrida osebergstapetnes autencitet, inte heller är jag expert. Men nog ser den ut som något en viking köpt i Miklagård och sedan tagit med hem till sin fru eller frilla....

jag menar... vagnarna, kläderna och de små solkorsen är inte saker man exakt förknippar med vikingar....
Mateyasu

Inläggav Ny Björn » 28 april 2003, 21:43

-förmodligen detsamma som filuren till vänster på bilden i denna länk:

Bild

och i den här:

Bild

-En slags huvudbonad med fågelhalsar/-huvuden.
(Kraffts rekonstruktionsteckningar fick fö. rätt mycket kritik redan när de tecknades - mycket fantasi, fragmentariskt orginal - för vidare info se Geijer i Fornvännen 1956)

/N B
Ny Björn

Inläggav Halvor » 29 april 2003, 16:45

Altså, vikinger med horn skal i fölge en historie jeg har hört stamme fra de förste oppsetningene av Nibelungenringen i Bayreuth i 1848 eller så. En oppfinnsom rekvisitör ville gi valkyrjene et mer "flygende" image og gav dem vinger på hjelmen. Dette smittet vilt over på vikinger, som snart var avbildet over alt med horn på hjelmen.

Faktisk har det slett ikke värt uvanlig med horn på hjelmen i alle andre tidsperioder enn vikingtid. Bronsealder, keltisk jernalder, folkevandringstid, merovingertid, höymiddelalder, seinmiddelalder og renessanse har alle eksempler på horn eller hornliknende atrapper til hjelmen.

Dessuten er karen på osebergteppet med i en religiös prosesjon og kan dermed ha på seg nesten hva som helst...

Halvor
Halvor

Inläggav John-Kompani Bastard » 29 april 2003, 22:52

Direkta citat kring "behornade vapendansare" och "ulfhednar" ur den nyutkomna och väl mottagna doktorsavhandlingen: Price, N.: "The Viking Way, War and Religion in Late Iron Age Scandinavia"

Vapendansare med "horn":

s. 387-388 "The 'horns' on the the helmets (från diverse bleck, bla det som visas ovan: commentar John Rydqvist) of these figures are enigmatic, as in all examples from the but from that of the Oseberg they seem to sit more behind or on top of the head rather than protruding from the sides. The iconographic pussle may be solved by two other objects...Both the Ribe and Ladoga pieces strongly suggest that the 'horns' on the 'dancers' are in fact stylised birds, circling behind the figures - a clear suggestion that this really is Odinn with his ravens Hugin and Munin...

...The employment of these images also illustrates the way in which
their meaning were conveyed. We see this in the ...leaders of cultic procession on the tapestry from Oseberg.

Ulfhednar:

s. 367 " The battle was on, ulfhednar shook their spears and howled...Ulfhednar they were called, who bear bloody shields in the slaughter; they redden spears..."
-

fortsätter diskussionen kring ulfhednar och berserkir med flera citat från nordiska textkällor och hänvisning till bla ovan givna bleck....

s. 375 "Was there a difference between the wolf warriors and the bear-men? The texts suggest there was. The clue lies in the combination och wolf-imagery and the poetic attributes of ulfhednar."

Slutsattsen är att ulvmännen kan kopplas till en verklig, specifik typ av scandinavisk krigarelit som i likhet med berserkir bär skinn och har stark band till "religösa/magiska" föreställningar och riter.

Således avfärdar inte expertisen dessa företeelser som skapade efter bysantinska influenser, eller de fakto i bynsans, utan kopplar dem istället direkt och mycket stark till kärnan i den vikingatida tros- och magivärlden. En sann nordisk företeelse. Som kuriosa kan nämnas att han grävt upp två bysantinska källor som nämner rusiska krigare ylandes som vargar och anfallandes i blint raseri. (s. 368-69)
John-Kompani Bastard

Inläggav Jonas Flink » 16 oktober 2003, 23:56

Meningen med att ha en konisk hjälm är ju att hugg och slag ska deflekteras.
Sätter man horn på den så kan man lika gärna göra den formad som en kakburk, en totalt opraktisk design.

Så vad jag inte fattar är varför en del folk fortfarande tror att vikingarna hade horn på hjälmarna, vikingarna var ju praktiskt lagda och skulle inte sätta ett par horn på en hjälm som skulle användas i strid. Det vore ju lika smart som att sätta taggar och dödskallar på svärdsfästena bara för att det skulle se tufft ut. (Som vissa "svärds"-tillverkare gör idag)
Jonas Flink

Inläggav Halvor » 24 november 2003, 19:34

Hehe...bare for å lage totalforvirring...

så finnes det et sverdfeste på historisk museum i Oslo som har skjelettaktige figurer innlagt i gull. Hvorvidt det SKAL forestille skjeletter, eller bare at jeg har en livlig (og vulgær) fantasi skal være usagt... men jeg kan ikke tenke meg at vikingene var mindre vulgære enn oss...lol

Skal man ha hodeskaller er forresten kelterne snarare folket å vende seg til. DE hadde en definitivt ulekker fascinasjon for avhogne kroppsdeler.

halvor
Halvor

Inläggav UrsusRex » 25 november 2003, 23:52

Jag tror inte de hade horn på hjälmarna!

Men jag läste för ett par månader sedan om ett fynd av två bronsamuletter i en skandinavisk grav från vikingatid. Dessa föreställde två män med horn på hjälmarna. Dom kan ju iofs vara äldre än själva graven! Men likväl hjälmar med horn i en vikingatida grav. Kanske levde den cermoniella behornade hjälmen kvar?

I övrig är det väl VÄLDIGT lite man vet om huruvida de överhuvudtaget hade hjälmar och i vilket material dessa ska ha tillverkats av? Läder eller järn?
På bilder har dom något koniskt på huvudet, kan ju lika gärna vara en toppluva? De flesta återfunna hjälmar är väl också runda snarare än toppiga-/koniska som under 1000-talet?

/En som egentligen inte har en aning!
Björn
UrsusRex

Inläggav Ny Björn » 26 november 2003, 00:04

-Björn, Kommer du ihåg var du läste om det där fyndet? Så här utan mer info låter det som pressbleck eller patriser till slika = vendeltid = se ovan.
Om du kommer ihåg så posta gärna referens här.

Läder/järn i hjälmar är en öppen fråga - i dagsläget finns bara Gjermundbu-hjälmen (rundkullig) från rätt tidsperid från Skandinavien, även Sigtunagubben med toppig hjälm finns - men den är som bekannt snidad av en hornspets - formen är sas given.

/N B
Ny Björn

Inläggav UrsusRex » 26 november 2003, 03:32

Nej tyvärr.
Jag kände redan när jag sände inlägget att jag hade dåligt på fötternaa.
Men jag ska försöka ta reda på det. Dock var det inte ett pressbleck utan två små statyetter.

MVH
Björn
UrsusRex

Inläggav Tuna » 14 februari 2004, 21:52

Som jag har fattat det var det väl vanligare med runda hjälmar i norge "lökformen" och toppiga i sverige...Har inte heller en aning :P
Tuna

Inläggav Vesuvius » 17 december 2004, 18:43

Jag skulle för min del tippa på att varianten med fåglarna (som symboliserade hugin och munin, eller åtminstonde själen) är den som är troligast. Särskiljt kommer jag att tänka på en liten bronsfigur av Oden som finns instoppad nånstans på nåt museum som har ett öga, ett hål där andra ögat skulle sitta och ett tredje öga i pannan för att symbolisera alseendet; plus att den har ett par horn, som inte tycks sitta på någon hjälm, utan mycket troligare är dessa stiliserade själsliga fåglar. Figuren visas om inte annat i Maja Hagermans dokumentär om Germaner, som visades för ett bra tag sen.

Personligen skulle jag inte tro på "korhorn på hjälm"-myten förräns jag sett en äkta hjälm uppgrävd. Som sagt. Pratiska, som alla människor, när det behövs.
Vesuvius

Inläggav Ny Björn » 18 augusti 2005, 10:54

Inlägg flyttade från den låsta tråden "Vikingarnas hornhjälmar. Någon sanning?":

---------------------------------------------------------------
Posted - 18 Aug 2005 : 10:10:47 av Carolus

Det kritiseras en hel del om vikingarnas påstådda hornhjälmar. Men någonstans måste det ju komma ifrån? Vad är ursprunget till myten?

* Är det bara jag som tycker det är synd att det bara är en myt? Det vore heltufft om de verkligen hade haft hornhjälmar :-) *

Posted - 18 Aug 2005 : 11:30:55 av Vix

Tja...det finns cermoniella hjälmar med stora snirkliga horn på från bronsålder...kanske de har någon del i myten?

/Vix, som nog tycker att det verkar rent opraktiskt med behornade hjälmar

/N B
Ny Björn

Nästa

Återgå till Rustningar