av Admin » 2 april 2003, 17:10
Eftersom jag precis håller på att bygga en 1400-talspavis har jag researchat lite grand. Tyvärr har jag inga av källorna här, men kan återkomma med dom senare.
Det finns ganska få paviser bevarade. Den i länken ovan, de på museet i Bern, en i London och några till är de jag hört talas om. De Schweiziska paviserna är 80cm breda och 180 cm höga, tillverkade av ett lager ekplankor som är ihopfogade på längsen, och ett lager gran (tror jag) som ligger fastlimmat på tvären över de andra. Allt är överdraget med vad som troligen är hjorthud. Tillsammans ca 2,5 cm tjockt.
Det finns också källor på paviser som är överdragna med linneduk och bestrukna med gesso (ben- eller hudlim blandat med kalk eller gips) i några lager. Det är en sådan pavis jag håller på med. Det uppges att paviser har ett "t-format" handtag på baksidan, lämpligt för att bära dom närmre ett slagfält eller en belägring. Hur detta handtag ser ut har jag ingen aning om. Lim går att köpa mycket billigt i konstnärsbutiker, liksom kalk och gips. Värm det inte över 60 grader.
De paviser som tillverkats för Company of St George (1400-talets slut) är 150 cm höga och har smidda järnställ fastnitade för att kunna stå upp. Troligen har alla paviser haft någon form av stöd för att stå själva.
Hoppas att detta hjälper något!
/Henrik Summanen