[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vestfoldshjälmen

Vestfoldshjälmen

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Vestfoldshjälmen

Inläggav John-Kompani Bastard » 24 september 2002, 10:06

Några frågor, kanske till Henrik S., eller till den som sett/studerat hjälmen och har en åsikt.

1) I texten på dräktsidan står det att Vestfoldsh. har spår av läder i sektionerna mellan "korset". Tittar man på bilderna ser det dock ut som att det främst sticker ut material i hjälmens underkant, där "korset" fäser in i brättet, samt på "kortsets" (de ovanpåliggande metallbitarna) yta. Hur är det egentligen med det? Och om det är som det står, vad är det då som sticker upp i skarven mellan "korset" och brättet. Ett mellanlägg? Kanske läder tillhörandes infästet för inredningen? Eller bara konsekvenser av rost?

2) Inredningen. Finns det någon som helst antydan om hur inredningen fästs fast i underkant. Går det att säga att hjälmen hade en fast inredning?

3) Kan de två nedstickande metallbleck som sitter under brättet på ena sidan av hjälmen tolkas som infästen för hakrem? Om inte vad annars?

Tack för hjälpen!

John Rydqvist
Kompani Bastard
www.kompanibastard.nu
John-Kompani Bastard

Inläggav Admin » 24 september 2002, 11:07

1) Hjälmen är rätt illa åtgången av rost och annat, det är svårt att överhuvudtaget se vad som är korrosion (rost) och vad som är rester av ev. målning, läder, tyg eller annat. Det var med anledning av att Hans Lidén och Ronnie Carlsson på museet tittade på hjälmen som diskussionen om att mellanplattorna hade varit täckta av någonting dök upp.
Jag förstår också att frågan ställs. När jag nu har tittat på hjälmen som den ser ut på HVs dräktsida så inser jag att man inte alls ser spåren av någonting som legat på mellanplattorna. Faktum är att det man ser på HV bara är rost, det som avses ser ganska annorlunda ut. Jag ska se om jag har några högupplösta bilder av fenomenet i sig.

2) "Inredningen. Finns det någon som helst antydan om hur inredningen fästs fast i underkant. Går det att säga att hjälmen hade en fast inredning?"

Nej, jag har inte sett några som helst spår av det. Gissningen är att det inte varit fast inredning.

3) "Kan de två nedstickande metallbleck som sitter under brättet på ena sidan av hjälmen tolkas som infästen för hakrem? Om inte vad annars?"

Min bedömning är att det handlar om infästen för hakrem, men de sitter lite långt ut, vilket kan vara svårt att förklara. Möjligen ökar det stabiliteten.

hälsningar

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Anders Helseth » 25 september 2002, 08:51

Hei,

jeg kjenner ikke hjelmen fra Hof i Vestfold så godt, men jeg har kikket ganske mye på de vi har her i Norge.

1/2 : Det er ikke spor av lær på utsiden av noen av disse, derimot har minst en av dem(Skiptvedt) nagler som sitter på en slik måte at de trolig har vært til å feste et permanent oppheng (innredning).

I byloven fra 1273 står det (ikke ordrett!): "Sliparar: ledrir ok vexir stàlhufu - en ertog"
Altså: Det skal koste en ertog å få "læret" og vokset en stålhue(jernhatt/kittelhatt). Så kan man diskutere om "læret" betyr å sette inn et oppheng eller noe annet, ukjent for oss.

Det er ellers vanlig at organiske materialer som lær kan ruste fast på jern hvis forholdene i jorda er riktige. Personlig heller jeg mot det i dette tilfellet. Kanskje hjelmen ble begravet i en skinnsekk eller lignende.

3. Bøylene som sitter i bremmen kan være fester til hakereim. De kan også være fester til kinnstykker (kinnbjargir). Jernhatter med kinnstykker kan man se på flere norske avbildninger, bl.a Olavsantemensalet i Nidarosdomen (Trondheim). På Tromsø museum (min arbeidsplass i øyeblikket) Finnes det biter av to jernhatter, en av disse har ett av kinnstykkene bevart.

Vennlig hilsen

Anders Helseth

Kongshirden 1308/Draupnir
Anders Helseth

Inläggav PD » 11 oktober 2002, 02:48

"...derimot har minst en av dem(Skiptvedt) nagler som sitter på en slik måte at de trolig har vært til å feste et permanent oppheng (innredning)."

Det är inte bara Skiptvedt _och_ Eiker som har nitar på undersidan av hjälmen runt kanten av "hjälmklockan", även Hof har sådana nitar. Jag tror bara att 4 st finns kvar nu, men de verkar ursprungligen ha varit 8. Nitarna sitter så nära skarven mellan brätte och klocka att de ser ut att vara inslagna emellan dem, men förmodligen är de bara försänkta på ovansidan (vilket förklarar varför de inte syns där).

"Det er ellers vanlig at organiske materialer som lær kan ruste fast på jern hvis forholdene i jorda er riktige. Personlig heller jeg mot det i dette tilfellet..."

Beläggningen längs de mellanliggande plåtarnas kanter är mycket iögonfallande när man undersöker hjälmen. Även om jag håller med om att "beläggningen" inte behöver vara annat än rost, så finns det mycket som talar för att plåtarna _har_ varit täckta av något. På norska avbildningar av liknande hjälmar har de mellanliggande plåtarna ofta en avvikande färg (t.ex. grön eller röd). Jämför även med de färgade mellanliggande ytorna på järnhattarna i t.ex. Meciejowskibibeln. Det antyder en målad yta, eller kanske en läder- eller tygbeklädnad.

"3. Bøylene som sitter i bremmen kan være fester til hakereim. De kan også være fester til kinnstykker (kinnbjargir). Jernhatter med kinnstykker kan man se på flere norske avbildninger, bl.a Olavsantemensalet i Nidarosdomen (Trondheim). På Tromsø museum (min arbeidsplass i øyeblikket) Finnes det biter av to jernhatter, en av disse har ett av kinnstykkene bevart."

Bilder av liknande hjälmar, på bl.a. Olavsfrontalet i Nidaros, visar ofta breda band eller "kindstycken" som täcker bärarens kinder. Vanligen brukar de dock ha röd-brun färg, vilket antyder att det oftast handlar om läder, sannolikt mycket breda hakremmar (men kanske med ett visst skyddsvärde?).
Det kindstycke du talar om, är det från Beiarn? Kan det ha varit fastsatt i hjälmen med den typ av (3-4 cm? hittar inte anteckningarna) breda byglar som suttit på Hof?

/PD
PD

Inläggav Anders Helseth » 16 oktober 2002, 15:55

" så finns det mycket som talar för att plåtarna _har_ varit täckta av något. På norska avbildningar av liknande hjälmar har de mellanliggande plåtarna ofta en avvikande färg (t.ex. grön eller röd)."

Jeg er ikke med på dette helt uten videre. Jeg har ikke sett spor av eller plass til noe slikt på de hjelmene jeg hatt muligheten til å kikke på.

Jeg er også nysgjerrig på hvilke avbildninger du tenker på. På Olavsfrontalet er sideplatene enten farget grå(som resten av hjelmen), svart eller skravert (kryssende linjer).

Merk; jeg sier ikke at det ikke kan ha vært slik, men jeg har ikke sett spor av det i kildene ennå. Så har jeg heller ikke undersøkt Hof-hjelmen. Så vidt jeg vet er den restaurert en del. Er det mulig at det mystiske materialet er rester av de gamle platene, som nå ligger mellom korset og nye plater (3 stk)?

"Olavsfrontalet i Nidaros, visar ofta breda band eller "kindstycken" som täcker bärarens kinder. Vanligen brukar de dock ha röd-brun färg, vilket antyder att det oftast handlar om läder,"

Det stemmer. Like fullt er kinnstykket fra Beiarn i jern. Det er heller ikke mye tvil om at det er et kinnstykke, da det ikke ligner på noen plater eller deler av plater som ellers brukes i disse hjelmene.

"Kan det ha varit fastsatt i hjälmen med den typ av (3-4 cm? hittar inte anteckningarna) breda byglar som suttit på Hof?"

I teorien kan det ha vært det, men det har nok heller vært festet i utstikkeren fra sideplatene som disse to hjelmene har. Nøyaktig hvordan de har vært festet er umulig å si, men på rekonstruksjoner som Vegard har gjort fungerer det fint å bare knyte dem fast med en lærreim.

Interessant diskusjon.

Vennlig hilsen

Anders Helseth

Kongshirden 1308/Draupnir

Edited by - Anders Helseth on 16 Oct 2002 16:58:16
Anders Helseth

Inläggav PD » 19 oktober 2002, 23:23

"Jeg har ikke sett spor av eller plass til noe slikt på de hjelmene jeg hatt muligheten til å kikke på."

Bilder jag sett av Eiker- och Skiptvet-hjälmen visar inte några tydliga spår eller plats av/för tyg eller läder på dessa mellanliggande plåtar, men om ytorna varit målade behövs det ju ingen "plats" alls för denna detalj.

"Jeg er også nysgjerrig på hvilke avbildninger du tenker på. På Olavsfrontalet er sideplatene enten farget grå(som resten av hjelmen), svart eller skravert (kryssende linjer)."

Exempel:

Olavsfrontalet, Olav med stegen: De två hjälmarna av denna typ har mörkgråa/svarta band och ljusare plåtar.

Olavsfrontalet, Olav rider: Två hjälmar som ovan.

Olavsfrontalet, Olav dör: Av de fyra hjälmarna av denna typ har: två samma utseende som ovan, _en_ har grå hjälm med rombmönstrade plåtar (tygtextur?), och _en_ samma grå färg på band och plåtar.

Naturligtvis skall man i de svart/mörkgrå/gråa exemplen inte utesluta att målaren velat öka kontrasten i motivet.

Jag kan inte hitta bilderna med de gröna och röda plåtarna för tillfället. Jag återkommer om dem. Förmodligen finns några av dem publicerade i en bok om St. Olav i konsten (minns ej titeln).

"Så har jeg heller ikke undersøkt Hof-hjelmen. Så vidt jeg vet er den restaurert en del. Er det mulig at det mystiske materialet er rester av de gamle platene, som nå ligger mellom korset og nye plater (3 stk)?"

Nej. Dessa "kanter" finns även på den "gamla" plåten. Dessutom verkar de "nya plåtarna" snarare vara förstärkningar av de gamla plåtarna. Korrosionsrester på utsidan av dessa ytor antyder att åtminstone stora delar av de gamla plåtarna finns kvar.

"Interessant diskusjon."
Instämmer.

/PD
PD

Inläggav Anders Helseth » 20 oktober 2002, 16:40

Jeg er helt med på på at hjelmene kan ha vært helt eller delvis malt, det er lær/tøy-kledning jeg stiller meg tvilende til, i mangel av dokumentasjon.

Avbildningen med rød/grønne sideplater vil jeg fryktelig gjerne se. Det hadde vært veldig gøy å hatt hjemlige spor av skikken med å male denne typen hjelmer.

Jeg synes ikke Olavsfrontalet holder for å vise malte sideplater. Jeg tror det handler om kontrast, som du skrev selv. Hjelmen med kryssende streker er interessant men vanskelig å si noe fornuftig om. Gjessing mener dette skal forestille brynjekveiven under, altså at hjelmen ikke har sideplater - men det høres ut som sludder på meg.

Fikk forøvrig nettopp vite at en dansk, utskåret kirkebenk med dateringen 1410 viser hjelmer som ligner veldig på de norske jernhattene. Det at denne kilden er så sein er veldig interessant i forhold til hvor lenge typen har vært i bruk. På tegningene til Dolnstein finnes det jo hjelmer som ligner, men det er kanskje å trekke det litt langt. Hva mener du?

Anders

Edited by - Anders Helseth on 20 Oct 2002 17:40:49
Anders Helseth

Inläggav PD » 21 oktober 2002, 20:38

"...det er lær/tøy-kledning jeg stiller meg tvilende til, i mangel av dokumentasjon."

Då har vi nog ungefär samma uppfattning.

"Avbildningen med rød/grønne sideplater vil jeg fryktelig gjerne se."

Återkommer förhoppningsvis med uppgifter om en vecka.

"Gjessing mener dette skal forestille brynjekveiven under, altså at hjelmen ikke har sideplater - men det høres ut som sludder på meg."

Jämför Gjessing med någon annan hjälm med "öppen" konstruktion, eller har han endast utgått från bilden? Det enda jag kan komma på som skulle kunna stödja dessa tankegångar är det ventilationshål som finns längst upp på Hof-hjälmen, istället för den spets som finns på exempelvis Eiker och Skiptvet. Det antyder att man uppskattade ventilation.

"...en dansk, utskåret kirkebenk med dateringen 1410 viser hjelmer som ligner veldig på de norske jernhattene."

Var kan man hitta bilder på bänken? Var finns bänken?

"På tegningene til Dolnstein finnes det jo hjelmer som ligner, men det er kanskje å trekke det litt langt. Hva mener du?"

Per Terje Norheim har i en artikel tagit med bilden av den svenska gruppen av soldater från Dolnstein. Han menar att två personer i det främsta ledet skall ha hjälmar med "noen fellestrekk med de norske". De hjälmar han avser har ögonspringor i brättet och verkar ha någon typ av mittås. Den enda likheten verkar egentligen vara att de är järnhattar med en "kulle" som blir bredare över brättet. De bilder jag har från Dolnstein visar hjälmar med en förhållandevis smal mittås, inte det typiska framtill och baktill kraftigt i bredd växande bandet som är karakteristiskt för den aktuella hjälmtypen. Ögonspringorna i majoriteten av järnhattarna gör det också sannolikt att hjälmarna snarare har ett kontinentalt ursprung. Snarlika hjälmar går att hitta från Sydtyskland. Den ensamme soldaten, med "tvåhandssvärdet" (se "Pilkogerdiskussionen"), samt åtminstone en av soldaterna i bataljbilden har en liten spets på järnhatten. Inte heller denna detalj är unik för Skandinavien. Så... ja, jag tycker nog att det är "å trekke det litt langt". Bilderna verkar inte kunna ses som ett bevis på att hjälmtypen "överlevt" till denna tid.

/PD
PD

Inläggav Djingis Khan » 28 januari 2011, 20:25

Bumpar den här gamla tråden. Är det någon eller några här som har gjort en rekonstruktion av hjälmen (-arna)? I så fall hur har ni löst det med den eventuella läderfodringen invändigt?
Djingis Khan

Återgå till Rustningar