Hudlimmad vikingasköld

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Eric Hejdström » 16 mars 2010, 18:35

Du kan i princip limma det andra lagret duk på så snart det första slutar kännas klibbigt. Lite bilder från vårt bygge av pavisé kan du hitta här: http://www.flickr.com/photos/41965368@N ... 175400356/

Vi limmade först den ena och sedan den andra med duk. När den andra var klar limmade vi lager två på den första igen. Sedan fick det torka några dagar innan vi gav oss på färgen...
Eric Hejdström

Inläggav Mary-Lou » 17 mars 2010, 10:16

Några jag känner har byggt sköldar som de lade något på det yttersta lagret. De resulterade i att sköldarna började att flagna och ser ut som en sönderbränd engelsk turist på solsemester i Afrika. Jag ska kolla vad det var, så du slipper samma problem.
Mary-Lou

Inläggav Arngrim » 17 mars 2010, 10:16

Okej, ni lade på duken och limdränkte hela rasket?

Jag hade tänkt bestryka med lim, och sedan lägga på duk, och därefter omstryka. Det kanske är onödigt komplicerat? Och det torde vara lättare att sträcka tyget ordentligt om man gör det först...

Lär ni kastrullen stå på hela tiden?
Jag har micrat blandningen i 20-30 sekunder och återanvänt "gelatinerat2 lim, eftersom jag tyckte att det var mycket svårt att röra ut limflagorna, men I micron blandades allt ut med lätthet...

Ajaj Mary-Lou, det låter inte kul alls, hoppas det inte var vax då.
Arngrim

Inläggav Eric Hejdström » 17 mars 2010, 13:13

Det blir bäst om du stryker trät en gång först och därefter lägger på duken. Det behöver inte torka mellan.
Eric Hejdström

Inläggav Arngrim » 18 mars 2010, 12:41

Check, jag gjode så, och det verkar fungera.

men de onda furuplanken vill kröka sig om jag inte viktar ner dem med ett par städ.

Nästa gång blir det
1.
markering och utsågning först.
2.
Därefter bestryks de utsågade planksidorna med lim och pressas, framsidan bestryks med lim, linne appliceras, och kläm och press i ett svep mot platt underlag.

Eventuellt så får man tillverka en ram först.

jag är trött på att planken kröker rygg vid kontakt med fukt.
Arngrim

Inläggav Eric Hejdström » 18 mars 2010, 14:03

Dom kommer räta ut sig något igen när fukten gått ur. Alternativt limmar du båda sidorna samtidigt. Den sida som limmas sträcks ju när limmet och eventuellt tyg krymper då det torkar.
Eric Hejdström

Inläggav Arngrim » 18 mars 2010, 15:24

Mm.
Om man inte har otur och bråttom. jag har en fog mellan 2 plank som bägge permakrökte sig som är ett rejält bekymmer.

Menmen, det löser sig, annars får jag väl göra en till :-)
Arngrim

Inläggav Arngrim » 19 mars 2010, 10:24

Okej, en intressant detalj är att efter att jag lagt på frontlinnet så krökte sig skölden mot "framåt" som ett "C" emot tygsidan alltså. Jag limmade med skölden i press från sidorna, och med vikter på.

Jag viktade till max och lade på baksidan, då krökte den sig återigen emot tygsidan, som ett "D", och efter att jag lade på det andra linnelagret på fronten (återigen viktat till max, men ingen press(kläm?) den här gången) så rätade det ut sig.
Arngrim

Inläggav Arngrim » 24 mars 2010, 12:30

Då är det mesta klart, planken ihoplimmade och utsågade, kändes riktigt riktigt sprött.
1 lager linne bak, 2 fram, bägge vikta över sköldkanten för stabilitet.. En råhuds(hundben)kantning fäst enbart med hudlim, linnekantning*2 över det.
Så totalt 5lager linne och ett lager råhud på kanten, 2 lager fram och ett bak.
Sköldbucklan väntar på Spik.

Handtaget är en furupaddel som går nästan från kant till kant i 8mm, stärkt på baksidan av en likadan del som sträcker sig över c:a hälften, och handtaget avslutas med en del som matchar hålet för sköldbucklan, c:a en decimeter långt alltså. Jag täckte alla delarna i hudlim och limmade ihop dem. Handtaget har fått en fastlimmad korvis snörlindning för grepp, och ett lager linolja. Baksidan på skölden har även den fått ett lager linolja, framsidan står på tur.

Det enda jag väntar på är spiken, så blir det fastlimning och spikning av buckla och handtag.

Därefter så får vi se hur tålig den är.

Nästa jag bygger skall nog få två lager bak och tre fram.
Arngrim

Inläggav Viktor » 24 mars 2010, 13:27

Arngrim, kan du inte lägga upp lite bilder på skölden.
Vore kul att se. Särskillt sen när den är färdig.
/Viktor
Viktor

Inläggav Arngrim » 25 mars 2010, 09:08

Mm, jag är en smula kameralös, men litet skraltiga mobilbilder skall jag nog kunna få till.

[dialekt]Jag förstår inte varför spiken dröjer...[/dialekt]
Arngrim

Inläggav Johan Käll » 25 mars 2010, 10:47

det mary pratar om var benlim, som ju är hårdare än hudlim. Nu vet vi det

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Arngrim » 25 mars 2010, 11:38

Aha, så inget yttäck med benlim. Jag tänkte testa med att tunnpensla linolja, och därefter gnugga vax på efter att oljan torkat.
jag är sugen på att testa kaseinlim på nästa sköld, och se hur det håller. Det skall ju vara betydligt vattenbeständigare efter vad jag har förstått.
Arngrim

Inläggav Arngrim » 31 mars 2010, 17:44

Då är allt fastspikat, spiken klippt, och medelst metallbrickor omslaget till nit. Jag valde att taäcka nitarna med linne, både för utseende och komfort. Förhoppningsvis. jag skall inspektera det torkade resultatet ikväll :-)
Nu har jag litet bilder på datorn, går de att klistra in, eller måste de länkas till plats på nätet?
Arngrim

Inläggav Arngrim » 15 april 2010, 15:51

Förresten...

Jag kan verkligen inte erinra mig den källa som fick mig att tro att skölden var linnetäckt.

Läder har jag sett flera bevis för, men linne... har jag råkat applicera senare sköldkonstruktionsmetoder på rundskölden av rent misstag, eller finns det en källa som jag helt enkelt glömt bort?
Arngrim

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar