av Armfelt » 3 februari 2010, 21:56
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Armfelt</i>
Det känns som att om nånting var grymt mycket billigare än metall och gav skydd så skulle det ha använts, om det fungerar mot sabelhugg under stormaktstiden, så borde det väl ha fungerat innan också. Eller vad tycker ni? Bara för att arkeologer inte hittat något så behöver det ju inte ha funnits, det kanske tom. var vanligt? Läder försvinner ju i jorden...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Du använder en slags omvänd logik vilket tyvärr inte fungerar i vetenskapliga sammanhang. Bara för att X är möjlig så betyder det inte att X fanns, och definitivt inte att X var vanligt förekommande. Det enda som kan få mig övertygad om att läderrustningar ska ha använts i det vikingatida Skandinavien är någon form av belägg - skriftligt eller arkeologiskt. Mig veterligen finns inte ett enda sådant exempel.
Ännu billigare och enklare vore exempelvis rustningar av ben eller trä. Användes sådana på våra breddgrader? Nej, vi har inte ett enda belägg som pekar mot det.
Med den inställningen så går det tyvärr inte att tolka någonting heller. För det är inte mycket i förhistorien som vi kan vara 100% säkra på. Då kan vi återgå till att enbart typologisera fynden. Samma sak med skrifter och bilder, de går ju knappast tro på till 100%, folk kunde ljuga och fantisera förr också. Även om bilder och skrifter alltid har en anknytning till det man känner till.
Dock så tycker jag det är bra att ha teorier och kunna spekulera kring sakers möjligheter och det är väl det ett forum är till för? Jag tackar även för din åsikt och respekterar den, det är ett säkert kort att inte tro på sånt man inte ser.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MatsNorlund</i>
Sådana tankar förvirrar bara och skapar oreda i reenectmentvärlden.
Jag tror nog ingen här blir förvirrad, och ibland krävs det förändringar för att det ska hända något. Om folk inte skulle tänka och ha teorier, så finns det risk att vi fortfarande skulle tro att jorden bara är några tusen år och att stenyxor som hittas i åkern är åskviggar.
------------------------------------------------
@Olov
Renskinnströjan? Vad är det för speciellt med den? Är den förstärkt på något vis eller kan visa att den använts som skydd? Skinnkläder räknar de flesta med att man haft tillgång till.