Projekt vikingasköld

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Matti » 25 september 2009, 08:30

Har inte gjort sköld av plank... ännu, men det kommer nog. Fast jag får köpa plank.
Kan dock säga att även plywoodsköldar får ett längre liv med ett lager linnetyg och tuggben runt kanten. Har sett såna horribla sköldar som målats ack så fint men som blir slaktade ack så fort!
Såg dessutom ett spjut slå igenom en skadad sköld av trelagerplywood på en träning. Skölden hade tidigare fått en skada att ett kraftigt hugg med en bredyxa, vilket jag direkt påpekade som varande en allvarlig skada och fara.
Ägaren var dock stolt över sing "stridsärrade" sköld och alla runt mig sa saker i stil med "Nä, vi kör så lugnt och kontrollerat att det är inget behov etc..."

Men ett tvåhandspjut träffade skölden precis i sprickan och bröt rätt igenom, nära handen.

Det hade inte hänt om skölden från början försetts med ett lager linnetyg. Men somliga är så bekymrade om vikten på sin sköld och läger mer tid på att måla skölden coolt istället för att tänka på att skölden är ditt viktigaste skydd.

Personligen anser jag att det borde vara ett krav att sköldarna är klädda med ett lager linnetyg eller läder. Och att folk förstår att plywood inte är någon garanti för att skölden håller bättre. Romarna tillverkade sina scutums i tre lager trä, mycket likt vår plywood. Men även scutums var klädda med lin och inte ens det gjorde dem idiotsäkra.
Matti

Inläggav Micke D » 25 september 2009, 10:42

Om tyg/råhud gör att vikten ökar så är det ju bara att göra träet tunnare.
Det är ju som sagt tyg, råhud och lim som gör jobbet. Träet är ju bara en stomme.
Micke D

Inläggav Matti » 25 september 2009, 13:04

Precis. Det verkar ju dessutom som om man verkligen strävade efter lättast möjliga sköld, med ca en centimeter max i centrum och tunt i kanterna, som Anders har det.
Önskar att jag hade fungerande bil fortfarande. Vill åka och köpa både bräder och plywood och börja experimentera!

Men jag har en väderutsatt skiva plywood, 60x80 där ute. 12mm tjock. Kanske man skulle försöka med den i alla fall... En 60cm rundsköld för folkvandringstid, 500-tal...
Matti

Inläggav Olov » 25 september 2009, 15:33

Om jag inte missminner mig var den danska skölden dom grävde upp härom året 8 mm inne vid bucklan och 5 mm vid kanten. De sköldar jag gjort är nämnvärt lättare än många plyfasköldar jag stött på. Dels verkar det som att man generellt satsar på 12 mm eller tjockare och dels väger lim ganska mycket. Jag har funderat en del kring fursköldar och har en teori om att man undvek kärnveden. Dels är den tyngre och dels sprödare än splinten. Och rötskador torde inte vara nått större problem på sköldar. Jag har inte haft möjlighet att testa den teorin eller funnit något om det bland det lilla material jag har utgått från. Men jag har fnulat på att göra som Nelle, fast då spräcka brädor ur splinten på en furstock och med tidsenliga verktyg.
Olov

Inläggav Arngrim » 26 september 2009, 21:43

Olov, vad använde ni för lim?
Testskölden jag bygger kör jag vanligt inomhus trälim på, men funderar på att använda hudlim om det håller bra nog på den kommande råhudstäckta, annars Cascol's D4(ute+köldtåligt).
Arngrim

Inläggav Lantz » 29 september 2009, 21:51

Hej jag har en liten underan skall det värkligen vara gran i en skjöld det är ju ett förvisso lätt men åxå ett sprött träslag när det torrkat vore inte björk bättre att använda sig av ?
Lantz

Inläggav Lord_Nelle » 30 september 2009, 07:43

SKälet till att jag tog gran är att det återfinns i fynd, samt att vi skulle ta ner några på gården.

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle

Inläggav Matti » 1 oktober 2009, 15:03

Jag fick in infusion av sköldmakeri och gav mig på en bit plywood som jag hade liggande med intentionen att göra en så snygg sköld som möjligt av den.
Nu har jag karvat ned i 15mm plywood så att tjockleken varierar från ca 10mm i centrum till 5-6mm ute på kanten. Linne limmat bakpå för säkerhets skull, samt för att med färg hjälpa till att dölja plyfan. Framsidan klädd med vitt getläder, ihopsytt av åtta trekanter av lite olika storlek som jag lyckades trixa fram ur det 2/3 getskinn jag hade.
Råhud faststiftat runt kanten och folkvandringtida buckla fastsatt över hålet! Handtaget är jag missnöjd med, eftersom jag för första gången inte körde med integrerat hantag av romersk modell utan gjorde ett separat av trä. Gillar inte detta, så jag skall ge mig ikast med att skaffa fram ett tidstypiskt handtag av järn, eller i varje fall forma ett järnhandtag som ser bra ut själv när jag får möjlighet.

Nu skall det bara målas och nu skall det bli snyggt! Bilder kommer när jag är klar!
Matti

Inläggav Olov » 2 oktober 2009, 17:14

Arngrim: Jag minns inte vad limmet heter men det var nått fukttåligt vitlim. Inte speciellt tidsenligt, men å andra sidan är inte planhyvlar det heller. Ett litet tips ang. ditt hyvlande: skaffa en rubank och se till att den är riktigt skarp. Det kommer underlätta ditt kanthyvlande betydligt.
Olov

Inläggav Eric Hejdström » 2 oktober 2009, 20:00

Hudlim borde funka utmärkt. Vi gjorde våra paviseer med hudlim och två lager linne på utsidan samt limfärg. Blev ruskigt slitstarkt. Limfärgen fäster väldigt dåligt på metall men på trä och tyg sitter den som berget. Har svårt att tro att man skjuter igenom en bra gjort sköld med vanlig båge eller klenare armborst. Vi fick ta till handkanonen för att det skulle bli ett fint hål...
Eric Hejdström

Inläggav Arngrim » 19 november 2009, 17:18

Tack för tips och råd. Projektet har slackat efter litet, men nu är det redo för kantning, handtag och test.
Arngrim

Inläggav Arngrim » 10 december 2009, 12:04

Jag kantade med råhud(läs hundben) och har funderat på hur man bäst fuktskyddar dem. De mjuknar ju igen i väta. Min testlösning var att limma ytterligare ett lager linne utanpå kantningen, i förhoppning om att limlagret som ligger i/mellan hud och linne skall räcka som fuktskydd.

Modern färg fungerar ju också, frågan är om en mer historisk färgblandning skulle hjälpa, eller bara rinna i regn.
Arngrim

Inläggav Eric Hejdström » 10 december 2009, 23:56

gnugga in råhuden med linolja. Ett par gågner med rå linolja så lär det klara sig utmärkt. Jag har dock aldrig haft problem med kanterna på mina sköldar, även om det regnat. Fördelen med lite linolja är att när den härdar så blir det tämligen gott skydd mot väta samt att råhuden tål stryk än bättre.
Eric Hejdström

Inläggav Lantz » 12 december 2009, 15:07

Hur går det med skölden ? hur lågt har du kommit ? eller är den klar ?
Lantz

Inläggav Lord_Nelle » 13 december 2009, 14:17

Det är en bit kvar. Plankorna är klara, nästa steg är att börja bygga ihop själva skölden. Jag har dock inte tillgång till arbetsyta under vintern, så jag får fortsätta i vår.

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar