Har inte gjort sköld av plank... ännu, men det kommer nog. Fast jag får köpa plank.
Kan dock säga att även plywoodsköldar får ett längre liv med ett lager linnetyg och tuggben runt kanten. Har sett såna horribla sköldar som målats ack så fint men som blir slaktade ack så fort!
Såg dessutom ett spjut slå igenom en skadad sköld av trelagerplywood på en träning. Skölden hade tidigare fått en skada att ett kraftigt hugg med en bredyxa, vilket jag direkt påpekade som varande en allvarlig skada och fara.
Ägaren var dock stolt över sing "stridsärrade" sköld och alla runt mig sa saker i stil med "Nä, vi kör så lugnt och kontrollerat att det är inget behov etc..."
Men ett tvåhandspjut träffade skölden precis i sprickan och bröt rätt igenom, nära handen.
Det hade inte hänt om skölden från början försetts med ett lager linnetyg. Men somliga är så bekymrade om vikten på sin sköld och läger mer tid på att måla skölden coolt istället för att tänka på att skölden är ditt viktigaste skydd.
Personligen anser jag att det borde vara ett krav att sköldarna är klädda med ett lager linnetyg eller läder. Och att folk förstår att plywood inte är någon garanti för att skölden håller bättre. Romarna tillverkade sina scutums i tre lager trä, mycket likt vår plywood. Men även scutums var klädda med lin och inte ens det gjorde dem idiotsäkra.