av Matti » 30 september 2008, 12:32
Nej, av allt att döma finns det inte det i Europa. Det finns varken fynd eller avbildningar av vad som kan vara rundsköldar utan buckla efter bronsålders slut (ca 500f.Kr).
Bucklan möjligör att skölden blir ett effektivt knogjärn vid behov och centrumgreppet ger dig mer rörlighet.
Runda sköldar finns, verkar det, på en del håll i Europa, som saknar buckla, men annars så verkar det vara något som hålls vid liv i orienten.
Efter att Makendonierna får pisk av romarna verkar det som om alla sköldar har centrumgrepp i Europa, med buckla.
Jag förstår att du verkligen vill komma billigt undan, jag vet hur det känns. Men tyvärr så finns det få genvägar om du vill vara historisk. Som sagt, trekanter, kites eller heaters, (drak och strykjärnsformade sköldar) är oftast utan buckla, men nu har den gode Johan tydligen bilder på strykjärn med buckla och jag känner mig mycket intresserad.
Men de har oftast under högmedeltiden (1100-1350)ingen buckla och bärs på underarmen. Så det är lugnt på den fronten.
Så varför denna ihärdighet angående rundsköldar?
Så jag skulle rekommendera dig att göra dig en kite eller stor heater och skaffa ett Hanwei practical Norman. Då kan du fixa 1100-1300 ganska bra. Hanwei practical Norman är nog ansett som Paul Chens mest prisvärda fightingsvärd för nybörjare. Det kostar runt 1000-lappen, är lätt,(om jag minns rätt, 1 kilo eller strax därunder!) och har god balans.
Men en billig buckla kostar inte mer än 100-150 kronor så om du siktar på utgifter runt 1500 kr, så har du dig ett svärd och en sköld. Jag kom billigare undan till att börja med, men det var fråga om ren tur och förmåga att hitta fynd. Skall du ha ett svärd att slåss med, som inte råkar vara ett begagnat och bra till snällare pris, så är 1000 kronor det du får räkna med.