[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hjälp med sköld!

Hjälp med sköld!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav sockerbiten2 » 30 september 2008, 11:59

Men finns det rundsköldar utan bucklare?
sockerbiten2

Inläggav Matti » 30 september 2008, 12:32

Nej, av allt att döma finns det inte det i Europa. Det finns varken fynd eller avbildningar av vad som kan vara rundsköldar utan buckla efter bronsålders slut (ca 500f.Kr).
Bucklan möjligör att skölden blir ett effektivt knogjärn vid behov och centrumgreppet ger dig mer rörlighet.

Runda sköldar finns, verkar det, på en del håll i Europa, som saknar buckla, men annars så verkar det vara något som hålls vid liv i orienten.
Efter att Makendonierna får pisk av romarna verkar det som om alla sköldar har centrumgrepp i Europa, med buckla.

Jag förstår att du verkligen vill komma billigt undan, jag vet hur det känns. Men tyvärr så finns det få genvägar om du vill vara historisk. Som sagt, trekanter, kites eller heaters, (drak och strykjärnsformade sköldar) är oftast utan buckla, men nu har den gode Johan tydligen bilder på strykjärn med buckla och jag känner mig mycket intresserad.
Men de har oftast under högmedeltiden (1100-1350)ingen buckla och bärs på underarmen. Så det är lugnt på den fronten.
Så varför denna ihärdighet angående rundsköldar?

Så jag skulle rekommendera dig att göra dig en kite eller stor heater och skaffa ett Hanwei practical Norman. Då kan du fixa 1100-1300 ganska bra. Hanwei practical Norman är nog ansett som Paul Chens mest prisvärda fightingsvärd för nybörjare. Det kostar runt 1000-lappen, är lätt,(om jag minns rätt, 1 kilo eller strax därunder!) och har god balans.

Men en billig buckla kostar inte mer än 100-150 kronor så om du siktar på utgifter runt 1500 kr, så har du dig ett svärd och en sköld. Jag kom billigare undan till att börja med, men det var fråga om ren tur och förmåga att hitta fynd. Skall du ha ett svärd att slåss med, som inte råkar vara ett begagnat och bra till snällare pris, så är 1000 kronor det du får räkna med.
Matti

Inläggav sockerbiten2 » 30 september 2008, 16:01

okej tack men jag har hittat en rundsköld utan bucklarebild finns på http://www.thule.vas.nu/kampanj/varlden ... d_rund.jpg

Så det måste finnas utan bucklare.
sockerbiten2

Inläggav sockerbiten2 » 30 september 2008, 16:03

bättre beskrivning finns här man får clicka sig fram så får ni se.

Mvh simon
sockerbiten2

Inläggav Max Gullberg » 30 september 2008, 18:23

Ja... Hrm, den bilden är från 1997 (rätta mig någon?) och inte något historisk belägg..
Max Gullberg

Inläggav Johan Käll » 30 september 2008, 19:25

Ja, ja... bilden kommer säger jag ju... Johans bildbankservice har stängt tills imorgon. Ni får tåla er tills dess.

Ett litet klargörande till sockerbiten kanske är på sin plats.

En sköld med buckla är allt som oftast en sköld som har ett hål i mitten. Över detta hål går en pinne. Det är den man håller i. För att handen inte skulle skadas (det var ju hål rakt igenom skölden) hade man då en buckla som skyddade den.

senare sköldar håller man på ett annat sätt. Det är de man spänner fast på armen, med armen snett över den på baksidan. Då behövs inte bucklan längre eftersom den här skölden inte har ett hål i sig. Skölden utvecklas lika mycket som allt annat under alla de hundra år vi brukar kalla medeltid. Den runda skölden är inte vidare bra att spänna fast på armen därför användes den inte på det sättet...och därför ser man sällan rundsköldar utan buckla.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Matti » 1 oktober 2008, 08:47

Du glömde nog länken i sista meddelandet, Sockerbiten. Men som Max sa, bilden är från 1997, så den utgör inget historiskt belägg för runda sköldar utan buckla.

Sedan som Johan skrev, så lämpar sig runda sköldar sämre för att ha på armen, men de finns.

Dock vill jag nog säga det om detta.

Jag uppfattade det som att du var intresserad av järnålder-medeltid, och för det gäller det jag, Johan och andra skriver. Sedan finns det re-enactors som helt enkelt låtit fantasin spela fritt, men det är en helt annan sak.

På 1500-talet så dyker det dock upp runda sköldar av mindre slag, som bärs på armen, främst av såkallade rondellknektar/rondassiärer. De var skärmytslare beväpnade med svärd och sköld, ibland även pistol, som skulle stödja pikenerare och hillebarder genom att skydda flanker, driva bort fiendens skärmytslare etc...
I England gick de under namnet targettiers. I de skotska högländerna kom traditionen att strida med liten rundsköld och svärd att tas upp eller hänga kvar längre. Deras runda lädersköldar, kanske max 50cm i diameter bars oftast på armen, saknade egentlig buckla men hade ofta förstärkningar i form av metallbeslag, och de kallades targe eller target.

Vad jag tror mig se på bilden är en rundsköld för en rondellknekt från 1500-talet.
Matti

Inläggav Johan Käll » 1 oktober 2008, 09:11

Det du ser på bilden är en lajvsköld från Thulekampanjen :). Hoppas Theo blir glad att hans kampanj åberopas som historiska källor :D Rent tekniskt bevisar den ju att NÅN använde en rund sköld utan buckla så sent som 1997 tom :O

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Lillith » 1 oktober 2008, 09:12

Det finns ett par bilder på rundsköldar utan buckla som bärs på armen av ryttare i maciejowski:
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... otm9vd.gif
Lillith

Inläggav Johan Käll » 1 oktober 2008, 09:24

Ja se där, en bild på de sällan skådade 'rundsköld utan buckla'

Jag kontrar med bilden på strykjärnskölden med buckla då. Den är från 1344 och rätt entydig. Dessa sköldmodeller syns nu och då, men detta är en av få bilder som även visar insidan.
Bild

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Matti » 1 oktober 2008, 13:36

Trevlig bild, Johan! Blir lite sugen att göra en sådan trekantsskölden.

Majekowskibilden är intressant, MEN det finns ett aber här tror jag. Nämligen att ena sidan har bara sådana och andra helt andra. Om man kikar på musikerna där nere, så är det tydligt att konstnären velat göra det tydligt vilken sida som är vilken. Eftersom det är en bibelillustration, så skall nog ena sidan vara de goda och de andra de slemma avgudadyrkarna, eller något.
De verkar alla bära konisk hjälm och rundsköld, bägge utrustning som börjat bli gammalmodig. Precis som i diskussionen om vilken hjälm som Harvulf borde välja, så får man komma ihåg att vi talar om symboliska illustrationer. En rundsköld betecknar en hedning, helt enkelt.
Nu är ju boken form områden där mig veterligt rundsköld med buckla helt försvunnit, till skillnad från vår kalla nord. Det man kanske hade att jämföra med var mindre bucklare av olika slag.
Eller rent faktist att det man avbildat ÄR rundsköldar av en modell som brukades av araberna eller ryttarfolk och ryska folk österut. Men jag skulle nog passa mig för att dra för stora växlar på dem som varande sköldar i bruk i västeuropa. Den koniska hjälmen finns dokumenterad på fler andra håll Maciejowski, men runda sköldar utan buckla är det ont om.
Därmed inte sagt att typen inte var känd, men frågan är om den brukades i våra delar av Världen. Men jag har för mig att den kan ha brukats av ryssar, litauer och i de områdena.
Matti

Inläggav Theo » 1 oktober 2008, 18:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Det du ser på bilden är en lajvsköld från Thulekampanjen :). Hoppas Theo blir glad att hans kampanj åberopas som historiska källor :D Rent tekniskt bevisar den ju att NÅN använde en rund sköld utan buckla så sent som 1997 tom :O

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

1999, om man ska vara noga. :) Helt riktigt att det inte är mycket att åberopa som historisk källa såvida man inte reenactar 90-talslajv.
Theo

Inläggav sockerbiten2 » 1 oktober 2008, 19:08

okej tack men jag tror jag siktar på en trekants sköld då för jag har en 1,5m lång plywood skiva skulle passa bra.

Men jag är 1,50cm och är ganska kort så ungefär hur stor ska trekants skölden va då skulle va glad på beskrivning.

Mvh simon
sockerbiten2

Inläggav christofer » 1 oktober 2008, 19:33

Klenodhuset i Mickelsklyft har en del mindre sköldar, så hör med dem. Vet ej hur de har det med bucklor, dock.

Annars kan du kanske mäta på bilder från din period, och sedan bara skala ner till din storlek?
christofer

Inläggav Harvulf » 2 oktober 2008, 20:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lillith</i>

Det finns ett par bilder på rundsköldar utan buckla som bärs på armen av ryttare i maciejowski:
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... otm9vd.gif

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag tycker i och för sig att det ser ut som att skölden har <i>någonting</i> märkligt i mitten. Skulle mycket väl kunna vara en "övermålad" buckla av något slag. Det är dock min tolkning.
Harvulf

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar