[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nitad brynja

Nitad brynja

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav olafR » 15 april 2003, 15:51

Nu har jag börjat experimentera med nitade ringar, det är riktigt svårt att få överlappet att bli bra.

Någon som har någon aning om vilken ringdiameter, tråddiameter som verkar ha varit normalt?
olafR

Inläggav Raymund » 15 april 2003, 19:37

En tabell över bevarade ringbrynjefynd från järnålder och vikingatid finns här:
http://www.viking-experience.co.uk/auth ... chainmail/

/R
Raymund

Inläggav olafR » 15 april 2003, 22:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

En tabell över bevarade ringbrynjefynd från järnålder och vikingatid finns här:
http://www.viking-experience.co.uk/auth ... chainmail/

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack, jag visste den fanns där ute, hittade bara inte igen den när den behövdes.
olafR

Inläggav Gabriel » 19 april 2003, 23:51

Det lär finnas en viss Harry Rhodes i Kalifornien som gör nitade brynjor också, se följande länk:

http://www.myarmoury.com/othr_mail.html?9

Jag skrev ett e-brev om saken men fick inget svar.

Gabriel
Gabriel

Inläggav Gabriel » 21 april 2003, 09:05

Fick svar efter ytterligare ett e-brev. Nathan Robinson (nathan snabel-a myarmoury punkt com) skriver:

"I acquired the riveted mail from Harry about 8 years ago. He was always a part-time maker. Having a "real job" during the day, he used to relax in the evenings after work by knitting mail. The particular shirt I own is his first, done way back in the 70's. At that time, nobody was really doing riveted mail and it was up to him to develop his own methods.

In fact, when he visited David Edge at the Wallace Collection back in the early 90's, David had mentioned that he wasn't aware of anyone making riveted mail at that time. Harry pulled out a mantle that he had brought along and subsequently impressed all that saw it!

Since my pieces, Harry started making more period-correct mail with flattened rings and triangular wedge-shaped rivets. These pieces are truly just like the authentic ones. Amazing.

Because Harry isn't really a maker for-sale, his pieces would be extremely expensive to purchase. As an example, I'd probably have to get about $1250-$1500 US for the the shirt and mantle I have.

There are many other less expensive options available that are imported from "third world" countries, though they are undoubtedly of lesser quality. Reproduction riveted mail isn't as rare as it once was, but most of it is of the imported variety with varying degrees of quality.

Another source for high-quality (and expensive) mail is: http://www.erikdschmid.com/

Sadly, I've lost contact with Harry. He's a wonderful guy and I hope to find him again."

Gabriel
Gabriel

Inläggav alex » 26 april 2003, 17:45

Fick några provbitar från Erik D. Schmid idag, de höll yppersta kvalitet och kan svårligen skiljas från äkta.
Jag tar med dem till Historiska Museet den 4:e när vi har uppvisning där om någon vill se dem.
alex

Inläggav Liebaart » 26 juni 2003, 11:45

I don't speak your language, so please excuse for using English.

I am the author of that article on how to make riveted maille. The set of tools as shown in that first picture costs 230 Euro, registered shipment included. www.maille.be.tf

I will also be in the possibility to sell the same rivited hauberks as Forth Armoury and Andy Goddard sell. My price will be about 900 Euro for a full sleeve fully riveted hauberk. That is shipment not included.

If interested, please contact me.
Joris
liebaart@tiscali.be
Liebaart

Inläggav Ny Björn » 26 juni 2003, 13:15

För den intresserade så finns nu Fredrik Ehltons uppsats "Ringväv från Birkas garnison – dokumentation, preparering och analys" att hämta hem som PDF-fil från Arkeologiska forskningslaboratoriets hemsida. Det är ett mycket bra arbete, väl värt att läsa!

/N B
Ny Björn

Inläggav Djingis Khan » 6 juli 2003, 19:46

Hej, jag är komplett oerfaren vad det gäller brynjor, men funderar på att försöka tillverka en för att fördjupa mina kunskaper om medeltida hantverk. Kan ni tipsa mig om ställen i Stockholm som säljer autentiskt material, vad man berhöver för att komma igång och ev. sajter där de beskrivs. Tillverkandet av brynjan är helt grundat på mitt historieintress, så jag vill att materialet ska vara så autentiskt som möjligt - alttså inget för fantasylajv eller så. Sedan vilka tillbehör bör man ha till brynjan? Jag tänker på Gambersons och sådant

Siktar på att såsmåningom tillverka en sak av den här typen:
Bild

Tack på förhand!

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Arild Krake » 6 juli 2003, 21:44

Har du tid så kom förbi Hantverkslägret www.hantverkslagret.org .
Där kommer det mig veterligen att finnas tre personer som ska nita ringbrynja. Har du tur och pengar så kan du kanske få köpa lite av det myrmalmsjärn som ska framställas så att du sedan kan dra din egen tråd som du sedan kan göra dina ringar och verktyg av.

Allt är möjligt

Ludvig
Arild Krake

Inläggav olafR » 7 juli 2003, 07:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Har du tid så kom förbi Hantverkslägret www.hantverkslagret.org .
Där kommer det mig veterligen att finnas tre personer som ska nita ringbrynja. Har du tur och pengar så kan du kanske få köpa lite av det myrmalmsjärn som ska framställas så att du sedan kan dra din egen tråd som du sedan kan göra dina ringar och verktyg av.

Allt är möjligt

Ludvig

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu, vart jag avis, varför är det så långt till hantverkslägret och varför har jag inte semester än [:(]

Mats
olafR

Inläggav Djingis Khan » 7 juli 2003, 16:26

Det där hantverkslägret verkar intressant (Tar gärna en titt åt det hållet!), men som nybörjare vill jag i första hand försöka få tag på redan färdigjorda ringar. Ngn som vet ngt ställe eller svensk sajt som säljer det?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav chili » 9 juli 2003, 19:00

Hej på er!

Jag håller just på med mina första experiment i ringbrynjetekniken men jag har stött på några problem som ni på detta forum kanske kan lösa. Jag har tidigare försökt fråga både rollspelsföreningar och andra historiesällskap men ingen verkar veta vad som gäller.

Saken är den att jag planerar att göra en ringbrynjehuva och en brynja. Nej jag är ingen rollspelsfantast eller liknande utan vill göra detta bara för att jag tycker det är ett intressant projekt. Helst skulle jag vilja skapa en komplett rustning (modell tidigt svenskt 1300-tal) men har tyvärr inte erfoderliga kunskaper och möjligheter till smide och sömnad. Det får räcka med brynja och huva, med andra ord.

Eftersom jag vill ha dessa så autentiska som möjligt skulle jag behöva några råd.

Alltså:

FRÅGOR OM HUVA:

1, Hur såg en huva ut vid den tiden (1300-tal)? På Historiska världars sida berättas om huvor med rakt avslut. Beryder det att modellen "bishop´s mantle" (som anges som "vanligare") inte användes i Sverige? Eller var det bara i Korsbetningen de inte användes?

2, På Historiska världars illustrationer är ansiktshålet ganska litet (hakan är innanför hålet. På nytillverkade kopior är dock ansiktshålet ofta tillräckligt stort för att kunna sticka ut hakan. Vad är korrekt?

3, Användes endast tekniken 4:1 eller nyttjade man tätare väv (6:1 el. 8:1) i huvor.

FRÅGOR OM BRYNJA:

1, Hur såg brynjorna ut vid den tiden? Var de bröstlånga och långärnmade brynjorna standard eller förekom även andra modeller?

2, Var brynja och huva alltid separata enheter (som visas på eHistoriska världars sida) eller förenades de någon gång i ett och samma stycke? Har för mig att det fanns en modell (tror den kallades "normandisk") där huva och brynja satt samman.

3, Vilken längd på ärmarna förekom under 1300-tal? Var brynkorna alltid långärmade eller förekom även 3/4-delslånga eller kortärmade?

4, Vad menas med "nitade ringar", "ihopvälda ringar" och "stansade ringar"? Vad innebar de olika teknikerna och när användes respektive teknik? Hur gör man för att skapa ringar av de olika modellerna?

5, Ibland ser man nytillverkade brynjor som har inflätade mönster (stjärnor, kvadrater etc.) genom att man infogat områden med ringar av avvikande färg (t.ex. mässing eller koppar). Har även sett att man använt t.ex. mässingsringar vid halsen så att en "krage" bildats. Förekom detta under medeltid eller är detta ett modernt påfund?

6, Samma sak med "kreneleringar" alltså att nederdelen inte är rak. Modernitet eller autentisk?

7, Numera är det vanligt att ringbrynjetekniken (4:1 och 6:1) används även till armband och smycken. Föreom detta även på medeltiden eller är det ett modernt påfund?

8, Använde man på medeltiden endast tekniken 4:1 eller förekom även 6:1 och 8:1? Jag har fått uppfattningen att 6:1 och 8:1 är sentida påhitt.

9, Numera använder man ju fråmst fjäderstålsringar vid tillverkning av brynjor. Vilken teknik användes på medeltiden? Handvred man ringar av metalltråd eller göt man ringar i gjutformar?

Att jag ställer dessa frågor beror på att de senaste årens intresse för rollspel, "lajv", och historia i allmänhet lett till att många nya tekniker "uppfunnits" som med säkerhet inte förekom på medeltiden. Därför är det svårt att veta vad som egentligen gällde vid den tiden. Ser man dessutom till de källor som finns på internet så är de ibland motsägande eller väldigt vaga.
chili

Inläggav Djingis Khan » 9 juli 2003, 20:55

Det enda jag vet är att tillverkningen gick till så att järnremsor drogs ut till trådar, som virades runt ett runt objekt för att sedan klippas till ringar.
Djingis Khan

Inläggav olafR » 10 juli 2003, 07:57

Chili, om du läser denna tråd från början och kollar in dom länkar som angivits så får du information nog för att svara på dom flesta av dina frågor.

Mats - som just börjat med nitandet.
olafR

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar