Harnesk av vildsvin?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Harnesk av vildsvin?

Inläggav Torbjörn Byman » 5 april 2008, 14:10

Har två vildsvinshudar jag köpte billigt för några år sedan. För tillfället ligger de på vardagsrumsgolvet och jag svär varje gång jag råkar trampa på ett torkat tryne...
Nu funderar jag på att göra ett harnesk av dem. De är liksom styva som råhud (obehandlade, men tydligen väl skrapade från början. Frågan är nu, har någon någonsin sett något sådant? Borde gå under kategorin läderrustning. Och borde se riktigt barbariskt ut med svinbortsidan utåt [:D].
Konstruktione är tänkt att vara enkel. Fram- och baksida med fastnitade axelstycken och läderremmar som snörning i sidorna. Eventuellt med korta ringbrynjeärmar.
Skulle vara glad för några tankar kring denna idé...
Hälsar Smålle
Torbjörn Byman

Inläggav Matti » 5 april 2008, 23:06

Har aldrig hört talas om sådant annat än i fantasylitteratur och i Hollywoodfilmer. Dessutom är svinläder ofta löjligt tunnt och illa lämpat till skyddsplagg, såvitt jag vet.
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 6 april 2008, 19:24

Jag gjorde en väska av min gris.. Det dög den hyggligt till iaf..
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 6 april 2008, 21:42

jag gjorde ett armborstskäktekoger av huvudet. Men jag fick förstärka det med annat läder innuti
Johan Käll

Återgå till Rustningar