Pilbågar senromersk tid - vikingatid?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Pilbågar senromersk tid - vikingatid?

Inläggav Vargman » 29 augusti 2010, 20:53

Vad använde man för pilbågar under perioden senromersk tid till tidig vikingatid (ungefär 300-800)? Jag är främst intresserad av de som användes i britannien, av de germanska stammarna i västeuropa och de nordiska länderna och inte i de östra delarna av Europa.

Jag antar att långbågarna är lite tidiga och att de sammansatta bågarna hör till de östra delarna, men kan tänka mig att sk flatbågarna kan var aktuella. Kan det stämma?

/Wolfie
Vargman

Inläggav Martin Wallgren » 29 augusti 2010, 22:11

Långbågar har varit med ett riktiggt. Det bra tag. Så om vi säger 500-800 är en D-form som böjer genom mitten inget som verkar otroligt.

Här är en båge som bygger på Hedebybågen från Danmark.

http://forum.bueforum.no/download/file. ... 0547b77efa

Det finns dock mycket få källor, men en viktig är ju Ötzis båge som är bevarad.
Så här säger en hemsida!

"Details on the bow
The bow was made of yew (Taxus baccata) with a total length of 1.82 meters (71.6 inches). Detailed dimensions were generously provided by Vittorio Brizzi of UniversitB degli Studi di Ferrara, Dipartimento delle risorse Naturali e Culturali, Via Ercole I d'Este, Ferrara. It was quite symmetric with an elliptic cross section throughout its length. The dimensions at the center, one half and three quarters of the way to the tip, 28 cm from the tip and at the tip are given in the following table. 28 cm (11 in) from the tip a detailed cross section was obtained via computer aided tomography ( a CAT scan)."

Här är en kopia av den.

www.donsmaps.com/images9/otzi425.jpg

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav Vargman » 30 augusti 2010, 07:53

Wow! Gamle Ötzis båge verkar vara ganska så lång. Den är 1,1 i förhållande till hans längd. För mig som är 190cm så skulle det innebära en båge på 209cm. Utan att veta så mycket om långbågar, så känns det långt. Enligt min uppfattning var omrädet längst den romerska gränsen och det vikingatida skandinavien i princip bara skog. En långbåge borde väl vara ganska så krånglig att jaga/kriga med? Ötzi som levde på istidens tundra(?) borde ha haft mer öppet skottfält så att säga.

Kollade på Comitatus sida och där verkar det vara recurvebågar som gäller. Så här står det på deras hemsida om bågar:

<i>"The reconstruction of Roman bows cannot be an exact science. Little is known about the actual style of construction used for 4th century Roman recurved bows. The length of some of the bone and antler ear laths suggests the bows were not as heavily recurved as later Mongol examples, and that they were asymmetrical, with the upper limb taller than the lower. This is useful when riding. A partially surviving Parthian weapon from Baghouz has been reconstructed. Known as the Yrzi bow after the area of the cemetery where it was found, the reconstruction had a draw weight of approximately 60-80lb. But the Middle-Eastern tradition of bow making would differ from that of the Huns of Central Asia, and possibly from whatever methods were used in the state fabricae. The Central Asian influence can be seen in the “Qum-Darya Bow”, found in a mass grave associated with a Chinese frontier post. Dated from the 1st century B.C. to the 3rd century A.D. similar ear and grip laths spread west with Hunnic influence. They are found in western Europe on such sites as Blucina and Wien-Simmering. Such bows used up to seven ear and grip laths, compared to four on the Yrzi bow"</i>

Jag är inte riktigt med på vad <i>ear and grip laths </i> är. Är det bitar av ben/annat trä som är laminerade på bågen kanske?

/Wolfie

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Matti » 30 augusti 2010, 19:17

Ja, det är ungefär vad det är. Bowyer Tom skulle kunna ge mer säkra svar. Var är du Tom?
Matti

Inläggav Fundin » 30 augusti 2010, 20:26

Ear laths är hornskivorna på sidan av siyha eller den stumma delen av recurven på en asiatisk båge.

Ang originalfrågan rekommenderar jag Nydamm bågarna som exempel på germanska bågar (långbågar i idegran lite klenare än senare engelska och utan hornnockar, beräknas hamna kring 70-80#)

Vidare finns diverse fynd av bågar av långbågekaraktär men något smalare över handtaget (holland 700 tal tex). Även dessa i idegran som var överlägset vanligaste bågmaterialet i fynd från denna tid.

Angående rommerska hornbågar är det svårt att säga något, kanske snegla på de ungerska fynden (www.atarn.org)

Gemensamt för många av fynden från denna tid är att man ofta har väldigt enkla nockar, ofta bara en sidnock i överlemmen och gissningsvis en fastknuten sträng på underlemmen. Sidnocken är ofta så grund att man kan anta att knuten måste varit av strypsnare karaktär för att strängen skulle sitta kvar.
Fundin

Inläggav Vargman » 31 augusti 2010, 09:06

Intressant! Jag har alltid levt i villfarelsen att långbågarna slog igenom med dunder och brak under 100-årskriget där de slemma/ädla (välj själv) engelsmännen använde dem med framgång. Var det i själva verket så att det "nya" var att man för första gången använde dem en masse eller var det att man hade starkare långbågar än tidigare?

Ingen kommentar om längden på Ötzis båge? Hur lång är egentligen en långbåge i förhållande till skyttens längd?

/Wolfie

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman

Inläggav athon » 31 augusti 2010, 09:13

Tack Martin Wallgren för hemsidan och all info. Ibland kan det vara svårt att hitta det man letar efter men det är ju därför man är med i olika forum för att få svar på frågor på direkten. Än en gång ett stort tack!
athon

Inläggav Martin Wallgren » 31 augusti 2010, 17:40

Långbågens längd är ju inte standardiserad men jag har en Idegransbåge som är 200cm men den känns lite kort för måg så jag har en enligt en Engelsman insane draglängd. Så jag har nu byggt en askbåge på 7fot. Ska prova med den lite för att de hur det funkar. Ju mindre böjning i bågen ju snärtigare kast kan man dock säga och du kan ju givetvis ha en kraftigare båge om den är längre.

Som ett tillägg i diskussionen kan jag rekomedera videon med Steve Stratton på CoSS blogg där han beskriver i korta ordalag lite om hans reconstruktion av Ötzis båge. http://sebastianarchers.blogspot.com/

Martin Wallgren

Inläggav Vargman » 31 augusti 2010, 20:35

Hur lång är du Martin?

/Wolfie

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Martin Wallgren » 31 augusti 2010, 21:12

193cm och en vingbredd på 2m exact

Martin Wallgren

Inläggav Vargman » 1 september 2010, 07:14

Då är du 7 centimeter för kort! [:D] Är det inte så att man ska vara lika lång som sin vingbredd? Det kanske skulle förklara din draglängd...

/Wolfie

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Martin Wallgren » 1 september 2010, 07:57

Hehehe! Ganska sällan som jag blir kallad för kort! Jo det förklarar nog lite!

Martin Wallgren

Inläggav Fundin » 13 september 2010, 15:36

Vargman, långbågar har funnits i princip sedan stenåldern. Ötzis båge var ju ett typexempel. Även vikingarna hade kraftiga långbågar (Kika på Hedeby fynden)

Engelsmännen hade väl 2 nyheter, det ena är hornnocken som låter ytterlemmen vara tunnare utan att krasha vilket ger mindre totalvikt i ytterlemmen och bättre fart i bågen (gäller givetvis bara bågar som är så kraftiga att det spelar roll, under 80# typ är hornnocken ennackdel.

Det andra var organiseringen av skyttarna, många, tränade sedan barnsben och diciplinerade, med fungerande logistik för att få ut pilar till dem var den andra nyheten.

Thats it, simple ;o)
Fundin

Inläggav Vargman » 14 september 2010, 15:02

Låter vettigt Fundin. Lustigt hur långsam vapenutvecklingen egentligen är...

Jag har beställt en långbåge av Per och den borde vara klar om kanske två veckor. [:D]

/Wolfie

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Fundin » 15 september 2010, 14:43

Kul, lycka till med skyttet
Fundin

Nästa

Återgå till Vapen