[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Samebågar/Tvivedsbågar

Samebågar/Tvivedsbågar

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Samebågar/Tvivedsbågar

Inläggav EviMogwai » 9 februari 2004, 17:41

Hejsan allihopa, nu är jag här igen å frågar om skumma bågar. Fast den här vet jag finns, 1 hel till och med!

Pilbågen förvaras på Örby Slott, kallas Örby Slotts-bågen. Är tydligen en väldigt gammal Same-båge.
Ska vara en assymetrisk kompositbåge av typ björk (inte säker alls) och nåt tjurvirke (???) (lövträd på rygg, barrträd på buk). Ska ha vart assymetrisk för att få på stålspets och <såna där runda grejer man har på skidstavar för att förhindra att de sticks för långt in i snön ;) >. Ska förmodligen ha funkat som skidstav eller dyl.

Någon som har någon information om den?
EviMogwai

Inläggav Admin » 9 februari 2004, 17:51

Användare "Fundin" har skrivit ett inlägg om den tidigare, och hade visst lite info.

/Henrik
Admin

Inläggav Ny Björn » 9 februari 2004, 18:25

Bågen finns beskriven - ingående - av Ragnar Insulander i "<b>Den samiska pilbågen på Örbyhus slott : konstruktion och byggbeskrivning</b>" från 1996.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ny Björn » 9 februari 2004, 19:02

Den kostar för övrigt 125:- på [url="http://www.ajtte.com/besok/butik/butik_visa.asp?ProdId=586"]Áttje[/url] vilket är ett klart överpris även om den är intressant...

/N B
Ny Björn

Inläggav Fundin » 10 februari 2004, 08:43

Jag har beställt den från Attjé, dessutom håller jag på att bygga en. Kanske ett överpris med tanke på att det är ett enkelt häfte, men inget överpris med tanke på att det finns en massa bra information i häftet. Janne bergsten i Uppsala har byggt minst en samebåge.

Bågen i fråga näms faktiskt också i The Bowyers Bible, om det är volym två eller tre minns jag inte, om gamla Europeiska båger.

Bågen är en långbåge, byggd i lövträ (sälj, men även björk har använts och var kanske vanligare) och tjurved(gran, men även tall har förekommit). Den har metallpigg där man kan sätta fast en Truga (så att det blir en skidstav) En rekonstruktion av bågen som byggdes på Bäckedals folkhögskola låg på ca 70#
Fundin

Inläggav Ny Björn » 10 februari 2004, 19:37

...och en rapport från det nämnda projektarbetet finns att läsa [url="http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/2000/sambag.htm"]här[/url].

Ragnar Insulanders sammanfattande artikel om tvåvedsbågar finns att läsa i <i>Fornvännen</i> #94 ("<b>Den Samiska pilbågen rekonstruerad</b>" 1999). Jag köpte särtryck av den och i princip allt annat han hade skrivit fram till 2001 av honom själv för något år sedan.

Någon som vet något om Insulanders grundstatus föresten? Han står som avliden i LIBRIS.

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 11 februari 2004, 00:10

Jag hittade textavsnittet i volym 2, sid 102, den inbundna upplagan från 1993.
Det är inte mycket att hänga i granen, det som står är:
"An early wood backed bow appeared in Europe. A 1678 account describes the contemporary Lap bow of northern Scandinavia. The bow was birch, backed with pine which had been applied with fish glue."
Ha det…
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 11 februari 2004, 19:00

Finns det någon här som har byggt same-bågar?
Fundin

Inläggav Djingis Khan » 11 februari 2004, 21:47

Funderar på det, men det verkar för svårt. Hellre köper jag då en från en kunnig hantverkare.

F.ö. heter det Ájtte och inte Áttje...

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Ny Björn » 12 februari 2004, 00:07

...det tror jag alla som följt länken kunnat konstatera [:)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 15 december 2004, 14:25

Följande är flyttat från tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=233"]Bågtillverkning[/url]

***flyttade inlägg***
Johan__
Posted - 31 Oct 2003 : 09:35:21

Hej mycket intresant forum ni har här..
Jag är just hemkommen från ett "live" levande rollspel (Höstsånger i Siagård)
Blev inte lite sugen på att göra en egen båge..
Men som vanligt är det ju lite frågor och annat som man undrar över..

Lättast tycks det vara att bygga en laminerad båge snarlik den samiska.. Men eftersom dragstyrkan inte får överstiga 25 pound så ställer ju det till en del problem..

#1 Tips på hur man får ner dragstyrkan hade varit trevligt om jag inte har rätt.. (jag antar om man smalnar av båglemmarna så kommer bågen att tappa i dragstyrka och på så vis kan man anpassa bågens styrka under tillverkningen)

#2 Trädslag vad ska man bygga bågen i?? Om man kollar på egenskaperna hos olika trädslag vanliga i sverige.

Furu Vid 18% fuktighet
Densitet Hårdhet Seghet
480 kg/m3 300 Janka 87 Mpa

Gran Vid 18% fuktighet
Densitet Hårdhet Seghet
380 kg/m3 270 Janka 66 Mpa

Ek
Densitet Hårdhet Seghet
720 kg/m3 450 Janka 95 Mpa

Björk
Densitet Hårdhet Seghet
600 kg/m3 420 Janka 125 Mpa

Al
Densitet Hårdhet Seghet
520 kg/m3 215 Janka 86 Mpa

Ask
Densitet Hårdhet Seghet
675 kg/m3 450 Janka 100 Mpa

Asp
Densitet Hårdhet Seghet
490 kg/m3 260 Janka 78 Mpa

Björk tycks vara det som är hållbarast att bygga en båge i..
Men det sägs att "tjurved" (undersidan av hårt väderansatt träd) skulle vara upp till 3 gånger hårdare än vanliga träd. Exemplariskt ifall det är sant vore ju en mycket utsatt björk vid västkusten. 3 gånger 420 i hårdhet.
Så ryggsida i kvistfri björk som växt i lä i dalslandsskogarna och buksida i vindpiskad björk som växt utsatt på västkusten.
Ops fråga 2 blev lång..[:I]
Tacksam för svar.[:)]

(Jobbat som snickare några år så själva snidandet ska nog inte bli några problem..)

Arild Krake
Posted - 31 Oct 2003 : 11:24:46

Har för mig att de samiska bågarna är byggda med rygg av tjurtall och buk i snabbvuxenbjörk. De båda delarna limmas i hop med abborslim och kläs sedan med näver. Sist så drar man bågen lite igenom elden så att nävret krymper fast ordentöigt. Ja detta var en liten snabbkurs. mer information finns att få från bla. bäckedals fhsk.

Ludvig

Micke D
Posted - 31 Oct 2003 : 11:45:42

Tja Ludvig,
Jag skulle gissa att det var tvärt om, med rygg av björk och buk i tjurtall.
Jag kan kolla det när jag kommer hem i kväll, jag har ett gammalt häfte från Livrustkammaren om den enda kvarvarande bågen av den här typen.

/Micke D

Arild Krake
Posted - 31 Oct 2003 : 12:09:58
Du kan mycket väl ha rätt det var ca 2 år sedan jag kolla de upp det?

Ludvig

Johan__

Posted - 31 Oct 2003 : 12:22:34
http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTa ... sambag.htm

Samiska bågen är gjord med ryggskena av björk och bukskena av tjurved från tall.
Men eftersom jag tänkte ha bågen utomhus i blandat väder ända upp till en vecka i streck så får jag nog ta ett vattenfast lim.
(nitiskt tidsenlig blir inte bågen.. den ska bara se tidsenlig ut)

Men jag undrar om inte tjurved av björk kan funka lika bra som tallen?
Kanske ryggsida i björk och buksida i bok? Lindat med näver..
Kanske göra en båge av de flesta varianter och ta den som passar en bäst..

Ny Björn

Posted - 31 Oct 2003 : 17:55:56
Tjurved på björk? Nä, det skall vara barrträd. Björkskenan är mest med för att ge stadga åt tjurveden. Kompritionsveden hos lövträd är av en annan typ än den hos barrträd - den bildas i den del av stammen som är "upp"(dragved), tjurveden (tryckved) bildas i den del som är "ner". De bevarade bågar som kunnat identifieras (för total genomgång se Insulander, R. <b>"Den Samiska pilbågen rekonstruerad" </b> i <i>Fornvännen #94</i>) har alla haft bukskenor av barrträ. Som ryggskena har bla. rönn och sälg brukats - förutom björk då.

Ragnar Insulander är, vad jag vet, den störste svenske auktoriteten på området med X-tiotals bågar bakom sig. Han håller till på Uppsala Universitet och brukar inte vara omöjlig att nå mailledes om man har frågor. Hans adress hittar du [url="http://www.uu.se/Adresser/Directory/deps/HH9.html"]HÄR[/url] (under "i")

/N B

Johan__
Posted - 31 Oct 2003 : 18:55:02
Tackar [:)]

blackforest

Posted - 16 Jan 2004 : 11:04:11
Hej. jag tänkte försöka mig på det här med att bygga egen pilbåge.
har läst lite här på forumet och lite grann på andra ställen på nätet, men är det nån som känner till en sida (helst på svenska) som är speciellt bra , har förstått att det här inte är speciellt enkelt det här , men man vill ju undvika de största tabbarna ändå. Har börjat med grunden till en båge :
ryggsida i 3 lager björk a ca 5mm/skikt , och sen en buksida med kärnfuru : 2 ribbor ca 10 x 20 mm som limmats ihop till en bit på 10x40 mm , den limmas sen ihop med björken. är detta något bra grundämne att utgå från? (björken är ytved) detta skall vara efter en samisk skiktbåge som jag fann en beskrivning på.
tackar för alla upplysningar. [:)]

Fundin
Posted - 16 Jan 2004 : 11:45:45

Jag har faktiskt just fått hem ett häfte om den Samiska bågen på Örbyhus slott. Där beskrivs det att man använder ytved av löv (främst björk eller sälj) till ryggen och tjurved (undre delen i ett böjt träd) men bara av ett lager av varje. Var har du hittat beskrivningen på flera skikt?

Sigfuss
Posted - 07 Sep 2004 : 14:32:09

Från de få samiska källor jag kan konsultera (Särna - Idre sameby) så rapporteras att man "letar upp ett krokut vuxet ett trä, ute på´n myr, det tar man det böjda materialet och limmar ihop med en rak björkbit med abborlim"
Så det verkar stämma med tjurved från ett ansatt träd och rygg av fin björk. Dom bågarna som dessa gubbar gör (mest till ungarna att leka med numer) är ju inte särskilt stora heller.

Håkan_Skara
Posted - 08 Sep 2004 : 14:23:35

Arild Krake skrev: De båda delarna limmas i hop med abborslim och kläs sedan med näver. Sist så drar man bågen lite igenom elden så att nävret krymper fast ordentöigt.

Svar: Det är nog inte för att få nävret att krympa som man värme upp det med eld. I näver finns det ett limämne (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) som "fälls" ut när man värmer det. Nävret blir då helt vattentät och fixerad. Snyggt som tusan som knivhandtag och rackarns skönt att hålla i.

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Återgå till Vapen