Två nya bodkins

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Cederqvist » 19 juli 2010, 22:32

med ett giljotinverktyg blir midjan alltid lika lång. Och nej det blir inte jobbigt att hålla, jag smider mina tänger efter behov och har därför en tång där materialet passar perfekt. Slipningen är inget problem, jag brukar bara behöva smärgla lite och med hjälp av en gammal brevvåg får jag ganska exakt samma vikt på spetsarna.
Cederqvist

Inläggav OlaP » 26 juli 2010, 20:16

Jag provade en liten bodkin vs 1 mm plåt idag, och även om spetsens tvärsnitt var mindre än skaftets så passerade hela spetsen och en del av skaftet genom plåten:
Bild
Längst till höger på bilden syns en liten förträngning på skaftet. Det var där skaftet fastnade. Spetsen rullades ihop lite så den måste ordnas innan nästa skott. Det gick inte att dra ut pilen samma väg som den gick in, plåten hade slutit sig för hårt om skaftet. Istället tryckte jag hela skaftet genom plåten, vilken gick helt OK då det var 1/2" vid holken och bara 3/8" vid nocken.

Den lilla fyrkantiga spetsen skar upp plåten i fyra små trianglar, och holken vidgade hålet och gjorde det runt:
Bild
Här har jag klippt tvärs genom hålet och tyvärr förstört det, allt i avsikt att få en sidovy:
Bild

Och Ja, det var skojigt!
/Ola
OlaP

Föregående

Återgå till Vapen