[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nylonwaster

Nylonwaster

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Matti » 26 september 2008, 20:35

Fasen också, Nelle! Fattar du hur snäll jag var mot era smalben på Öland! Kanske skulle klämt till lite mer.
Jag kan intyga att grabbarna i Angermanna kör hårt, Eric. Jag har visserligen bara mött dom med stålvapen och i viss grappling, men vi körde på ganska hårt då med. Med stål. Så hur de kör med shinaier eller nylonwaisters det kan jag bara föreställa mig, men jag betvivlar inte att de kör fullt ut med nylonwaisters om de känner att de kan göra det säkert.

Det handlar som sagt om var man lägger gränsen för säker. För mig gäller nog egentligen, inget brutet, inget spetsat, inget spräckt. Blåmärken får man ta om man sig i leken ger. Sedan har vi säkerhet och säkerhet. Visst fick vi lite skador, men jag har fått likadana skador i vanlig härkamp, där vi ju kör "säkert".
Som vanligt så kommer skadorna av olycka och ytterst sällan av kontrollerade slag eller stötar.

Det finns nog inget som är så farligt som en nybörjare med ett svärd eller spjut i näven. Jo, en sak. Folk som blir rädda när de slåss, för att de upplever visa grejer som otäcka. Man kan inte gå omkring och bli rädd. Går på träning, då du kan frysa och kanske på personen att inte använda den tekniken mot dig då du upplever den som "farlig", men i en stridslinje mot helt okända personer, då måste du lita på dem. Men helst skall du inte bli rädd utan i stället lära dig hur man skyddar sig mot alla attacker, ÄVEN de som inte ingår i det system man slåss inom.

Ja, ja, det var ett sidospår.
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 26 september 2008, 21:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Fasen också, Nelle! Fattar du hur snäll jag var mot era smalben på Öland! Kanske skulle klämt till lite mer.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Mitt högra smalben ser fortfarande ut som skit. 3 blåningar som fortfarande sitter kvar, samt några broskknutor. Bosket är dock bara att kavla ut över smalbenet med en rundstav, då tål man mer stryk i fortsättningen.
Lord_Nelle

Inläggav Martin Wallgren » 26 september 2008, 21:32

Woooh! Nu håller vi in hästarna. Ingen begär att alla ska köra lika hårt som vi gör. Det kan mycket väl vara så att vi får ångra oss i framtiden, vem vet. Men....

Som ARMAteer så tror jag att vi inte kommer att kunna komma nära de gamla medeltida europeiska stridskonsterna utan att ha "intent" och bra grejer att träna med. För min del så tror jag efter att ha prövat att Nylon är ett steg på vägen. Dock tror jag inte att de är färdigutvecklade ännu.

Dock anser jag att shinaierna är undermåliga för det jag personligen vill uppnå. Men detta hindrar inte att andra kan ha kul med dem och få ut det dom vill av dem. Jag tror att vi kommer att få söka oss närmare och närmare rötterna. Vi vet att man i fäktskolor på 15 och 16 hundratalet sparrades med slöa stålvapen och jag tror att det är vad vi får göra också om vi vill komma så när som vi bara kan. Detta innebär dock att vi måste bli så bra först så att vi kan köra HÅRD freeplay med stål.

Här är ett klipp på killar med den kontroll som behövs.

http://uk.youtube.com/watch?v=6bZWuNd-tqY
http://uk.youtube.com/watch?v=BNja00FNyeg
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 26 september 2008, 21:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Woooh! Nu håller vi in hästarna. Ingen begär att alla ska köra lika hårt som vi gör. Det kan mycket väl vara så att vi får ångra oss i framtiden, vem vet. Men....<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Debatten var inte om att alla ska sparras hårt.
Jag svarade på detta inlägg

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag undrar fortfarande hur du kan hävda att du på fullaste allvar kör tekniker fullt ut med nylon. Du kan omöjligt köra fullkontakt med nylon i Blossfechten utan att riskera att bryta både det ena och den andra.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag visade, precis som du sa tidigare att det går att köra hårt med Nylon utan problem.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Som ARMAteer så tror jag att vi inte kommer att kunna komma nära de gamla medeltida europeiska stridskonsterna utan att ha "intent" och bra grejer att träna med. För min del så tror jag efter att ha prövat att Nylon är ett steg på vägen. Dock tror jag inte att de är färdigutvecklade ännu.

Precis min mening. Johans nya Nylon är djävligt bra. Vikten och balansen är till förvillelse lik en Liechtenuer.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vi vet att man i fäktskolor på 15 och 16 hundratalet sparrades med slöa stålvapen och jag tror att det är vad vi får göra också om vi vill komma så när som vi bara kan. Detta innebär dock att vi måste bli så bra först så att vi kan köra HÅRD freeplay med stål.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Håller återigen med. Jag ser dock hellre en utveckling av säkert nylon än riskerar att sparras för hårt med stål. Det är så otrevligt med lösa benflisor...[B)]
Lord_Nelle

Inläggav Eric Hejdström » 27 september 2008, 00:24

"Är det bevis nog på att vi kör fullt?" - Nej...

Det finns ingen film som visar strid med nylonwaster (som tråden handlar om). Det finns bara filmer på Martin (som jag redan vet är duktig på att slåss). Samtliga inlägg efter mitt senaste bevisar ju ingenting alls? Om man skall få någon som helst trovärdighet i ett inlägg så kan det ju vara bra att hålla reda på sina referenser. Och vi är dessutom svenskar och behöver således inte skriva nylon med stort N... Fast nu är jag ju iofs bara less på diskussisonen.

Men i fortsättningen, för husfridens skull ska jag kanske hålla mina åsikter för mig själv? Jag "dissar inte allt" som du säger jag har bara en annan åsikt. Dessutom har jag inte för avsikt att provocera. Vill du ha en diskussison så är det väl bara att fråga istället för att provocera fram den? Jag blev inte provocerad av ditt inlägg jag tyckte bara det var ett korkat påstående...

Och till Martins senaste inlägg. Duktiga killar! Visst har dom kontroll men dom dom kör inte "hårt"...
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 27 september 2008, 09:18

Du är inte lite dryg du!

Om Martin själv säger att nylon är bra och han kan köra fullt ut med det räcker inte det?

Jag har testast att köra fullt ut med nylon själv, räcker inte det?
Det gör mindre on att köra fullt ut med nylon än med trä.

Om Dawe Rawlings som är ett respekterat namn internationellt inom HEMA världen säger att han har tagit fram en waster som funkar för sparring, och då fullt ut, räcker inte det?

Om du vill ha mer bevis så dyk upp på Swordfish så ska jag gå några ronder med dig med nylon, fullt ut, räcker det som bevis?
Bryter någon av oss några ben, då hade du rätt.

På tal om Swordfish så skall det ju hållas en turnering på Swordfish med just nylonwaster. Det är även den tuffare turneringen där det är med submissions och allt. Lite konstigt att hålla en hård turnering med nylon ifall alla tävlande förväntas att skada sig allvarligt.
Lord_Nelle

Inläggav Martin Wallgren » 27 september 2008, 09:30

Please chill boys!

Jag håller med Nelle om att nylonet är bra. GHFS har använt nylon i över ett år utan allvarliga skador. Så jag tror på det.

Erik har rätt att tycka som han gör och slipper använda nylon om han inte vill.

Om ni vill testa mot varandra så gör en formell utmaning här i stället.

http://www.fioredeiliberi.org/phpBB2/viewforum.php?f=15
Martin Wallgren

Inläggav Vendel » 27 september 2008, 12:16

Yes! Lös era meningskiljaktigheter med svärd som på "then gambla goda tid".

Nu gäller det förstås att reda ut vilket material era vapen ska vara gjorda av...eller vänta nu...är det inte Erik som är utmanad? Då får väl han rätt att välja material?

/Ville (som skulle kunna piska upp er allihop med bara ett kort snöre)
Vendel

Inläggav Olov » 27 september 2008, 14:25

Blir det blunt mot nylon kanske? q;
Olov

Inläggav Martin Wallgren » 27 september 2008, 14:41

Jag vill bli påpiskad av Ville med ett kort snöre!!!

Går det att fixa.

Jag tycker att Erik har skött sig fint i att inte dissa. Han har bara meddelat vad han tycker. Det får vi respektera även om jag inte håller med honom.

Jag tror att jag och Nelle skulle kunna köra en duell i stället så vi kan visa att det går utan att riskera att någon annan blir skadad. dessutom är det mycket lättare att få till en sådan duell. Vi kan filma och ta in neutrala vittnen på att vi inte har koreagraferat det hela.

//Martin, som inte tycker att diskussionen har varit konstruktiv.
Martin Wallgren

Inläggav Martin Wallgren » 27 september 2008, 14:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>
Och till Martins senaste inlägg. Duktiga killar! Visst har dom kontroll men dom dom kör inte "hårt"...<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Åh fan... Hur hårt ska man köra då?
Martin Wallgren

Inläggav Edvin » 27 september 2008, 15:48

Det verkar ju vara jäkligt konstruktivt att sparras med varandra över meningsskiljaktigheter. Dagisfasoner på den här tråden,.

Nelle, varför verkar det som att du "utmanar och provocerar" i alla trådar du skriver i? Trist inställning.
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 27 september 2008, 16:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Det verkar ju vara jäkligt konstruktivt att sparras med varandra över meningsskiljaktigheter. Dagisfasoner på den här tråden,.

Nelle, varför verkar det som att du "utmanar och provocerar" i alla trådar du skriver i? Trist inställning.

Den eventuella bouten har inget med en uppgörelse att göra.
Utan den skulle var att låta Eric testa att det går så som Martin och jag hävdar, att sparras fullt ut med nylon. Ingen uppgörelse alá vilda västern.

Att jag utmanar och provocerar är ett medvetet val och lite av en yrkesskada. Jag jobbar med teater, där går det ut på att utmana och provocera till stor del. Ställa frågan "Varför då" och "Varför inte".

Genom att medvetet välja en inställning, som i det här fallet.
Min tes
Nylon funkar som stål.
Så uppkommer känslor och diskussioner.
Det är ett sätt att gräva lite och inte fastna i gamla hjulspår.
Annars blir det lätt att alla som skriver tycker samma sak, och då blir det ingen förändring.
Egentligen en diskussions teknik som skall användas i grupp när man kan sitta och se varandra, blir mindre infektrat då. Lätt att bli tangentbords Allan annars.
Så lite grann på kul, tar jag på mig rollen som gnabbig och jobbig, ifrågasättare/provokatör för att se vad som händer.
Ibland går det överstyr, men det är sånt som händer.
Lord_Nelle

Inläggav Eric Hejdström » 27 september 2008, 16:40

" quote:Originally posted by Eric Hejdström
Och till Martins senaste inlägg. Duktiga killar! Visst har dom kontroll men dom dom kör inte "hårt"...

Åh fan... Hur hårt ska man köra då?"

Det handlar inte bara om hur hårt man går åt varandra när man slåss. Visst är killarna jätteduktiga, intet tvivel om det men jag kan ändå inte se videon som sparring. "Freeplay" eller vad man nu vill kalla det är inte samma sak som sparring. Men vad det gäller din förmåga så vet jag att du kan Martin! Det är bara från annat håll jag inte sett några "bevis"...

Och Nelle. Om du inte har nåt bättre att göra än att käfta med folk på ett forum som en gång i tiden faktiskt var konstruktivt kanske det är dags att byta hobby? Du erkänner ju själv, gång på gång att du gör saker bara för att provocera. Du klarar ju inte ens av en enkel meningsskiljaktighet. Det hela har ju bara urartat till att du måste hävda dig.

"Så lite grann på kul, tar jag på mig rollen som gnabbig och jobbig, ifrågasättare/provokatör för att se vad som händer."
Kul är det inte men du lyckas ju vart du än vänder dig. Vem är det som är dryg egentligen?

Bara för att jag inte är lika övertygad om nylonets förträfflighet så innebär det inte att jag inte kan ändra mig i framtiden.
Men uppenbarligen var det ju dödfött att ens diskutera det hela från början så jag tänker ge mig nu. Vi kommer ju ändå ingenstans längre...
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 27 september 2008, 17:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Så lite grann på kul, tar jag på mig rollen som gnabbig och jobbig, ifrågasättare/provokatör för att se vad som händer."

Kul är det inte men du lyckas ju vart du än vänder dig. Vem är det som är dryg egentligen?

Den här diskussionen spårade ur, det erkänner jag. Det var inte min mening, känner du dig stött så ber jag om ursäkt. Jag har respekt för dig, och tycker du är trevlig.
Men men, min metod med att ifrågasätta och provocera har bevisligen inte funkat på HV. Så är det med metoder, de fungerar olika i olika grupper. Den funkar mycket bättre i en ledd diskussion.
Så jag lägger väl ner den här, jag måste erkänna att det är rätt jobbigt att vara jobbig.
Lord_Nelle

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen