Fasen också, Nelle! Fattar du hur snäll jag var mot era smalben på Öland! Kanske skulle klämt till lite mer.
Jag kan intyga att grabbarna i Angermanna kör hårt, Eric. Jag har visserligen bara mött dom med stålvapen och i viss grappling, men vi körde på ganska hårt då med. Med stål. Så hur de kör med shinaier eller nylonwaisters det kan jag bara föreställa mig, men jag betvivlar inte att de kör fullt ut med nylonwaisters om de känner att de kan göra det säkert.
Det handlar som sagt om var man lägger gränsen för säker. För mig gäller nog egentligen, inget brutet, inget spetsat, inget spräckt. Blåmärken får man ta om man sig i leken ger. Sedan har vi säkerhet och säkerhet. Visst fick vi lite skador, men jag har fått likadana skador i vanlig härkamp, där vi ju kör "säkert".
Som vanligt så kommer skadorna av olycka och ytterst sällan av kontrollerade slag eller stötar.
Det finns nog inget som är så farligt som en nybörjare med ett svärd eller spjut i näven. Jo, en sak. Folk som blir rädda när de slåss, för att de upplever visa grejer som otäcka. Man kan inte gå omkring och bli rädd. Går på träning, då du kan frysa och kanske på personen att inte använda den tekniken mot dig då du upplever den som "farlig", men i en stridslinje mot helt okända personer, då måste du lita på dem. Men helst skall du inte bli rädd utan i stället lära dig hur man skyddar sig mot alla attacker, ÄVEN de som inte ingår i det system man slåss inom.
Ja, ja, det var ett sidospår.