Skaftlängd på bredyxa?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Skaftlängd på bredyxa?

Inläggav Matti » 25 september 2009, 08:19

Jag köpte i somras ett yxhuvud av Nidingsbane, en av de där nya ruffiga för 250 kronor. Trevlig yxa rent generellt och jag ser att han nu har både skäggmodeller och hammarmodeller.

Min var dock mer åt bredyxehållet. Inte en extremt bred egg, men ändå mycket jämfört med en normal yxa.
Dessutom hade den en del vikt, så jag beslöt att den behövde ett tvåhandskaft.

Så nu sitter den på ett 130 cm lång skaft och känns nice att hålla i och svinga.

Men då slog det mig att det var länge sedan jag såg en sådan yxa i re-enactorsammanhang. Alla bredyxor och danyxor man ser idag har så sabla långa skaft och plötsligt kändes min yxa alldeles för fjuttig, även om skaftet är en kär gammal vän och huvudet har kilats fast med benkilar för att sitta ordentligt.

Har jag gjort en dubbelgroda, dvs get yxan ett historisk för kort skaft (för sen vikingatid samt medeltid fram till tidigt 1300-tal)och skapat ett vapen som är värdelöst i re-enactment strid, oberoende av vilket system det gäller?

Måste jag skafta om?
Matti

Inläggav Johan Käll » 25 september 2009, 10:03

Jag har som måttpunkt att de måste vara lagom höga att kunna hänga på ;)

De bilder jag sett verkar de flesta medeltida (jag tittar ju mest på 1300-tal, men i gengäld är det ju den tid stora yxor är populära) och då är yxskaften sällan högre än att de går till bröstet på soldaten. Det hela är såklart lite beroende på yxhuvudets storlek (och soldatens)

En del är lika långa som en man, men då rör det sig mest om bardischliknande yxor.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Matti » 25 september 2009, 13:10

Ja, mitt yxhuvud är väl av modellen smalare danyxa än din bredishe. Den är av en klassisk bilamodell, fyrflikig bila tror jag att den kallas.

Jag tänkte på din tidigare rekommendation om hänghöjd när jag gjorde skaftet. Kom sedan på hur mycket jag förmodligen skulle dö i härkamp.
Som stångvapen är den inte mycket att ha, men som ett tvåhandsvapen ser den brutal ut. Visserligen gammaldags och bonnig, men ändå brutal...

Men när man tänker närmare på saken och inte ser den som ett stångvapen utan mer som ett rent brutal slaktavapen i still me orchklyvaren från den där härliga Biblen med namnet man alltid stavar fel, så känns det precis som en sådan yxa du har med för att drämma in i skallen på riddarjäkeln!

Så jag behåller den som den är, och skiter i att den inte funkar så bra enligt våra regler. Den är ju cool ändå!
Dessutom kan jag hävda att den är gill som ledungsvapen istället för svärd. Nu skall jag bara fixa så jag kan bära den på ryggen medan jag för tvåhandsspjutet! :P
Matti

Återgå till Vapen