Köpa pilbåge

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Köpa pilbåge

Inläggav aikimatte » 10 augusti 2009, 10:52

Hej,

Mitt första inlägg på detta forum.
Är nyss hemkommen från medeltidsveckan i Visby. Provade bågskytte där och tyckte det var väldigt roligt så nu vill jag så klart köpa en egen båge och pilar och öva hemma.
Kan någon komma med generella tips vad gäller vilken typ av båge mm jag ska köpa? Jag är ute efter att öca precisionsskytte så en sk. långbåge är nog inget för mig.

Kan tänka mig att betala upp till ca.1500kr för bågen, var kan jag hitta en bra båge för det priset? Kan tänka mig att köpa på nätet men det bästa vore ju såklart att kunna känna på den innan, bor i Sundsvall.

Tack på förhand

Mathias
aikimatte

Inläggav bowyer tom » 10 augusti 2009, 11:28

Hej. Det blir en självmotsägelse att köpa en bra båge för lite pengar. Jag rekommenderar att du sätter undan minst 3000 kronor, och att du åker till stockholm till bågar och pilar på Triwaldergränd och tittar ut en bra båge. Precissionen sitter inte i bågen, utan i skytten. En bra bågskytt skjuter med bättre precission med en långbåge än vad en sämre skytt skjuter med världens bästa targetbåge. 1.500 kronor ger dig en båge som är skranglig och racklig och som du kommer att tröttna på inom ett eller två år. En bra båge kan du ha resten av livet utan att tröttna. För övrigt bygger jag bågar, men jag har svårt att göra en bra båge för 1.500 kronor. Om du vill bygga själv har jag bågstockar och byggansvisningar. Det blir billigare..
bowyer tom

Inläggav Martin Wallgren » 10 augusti 2009, 12:00

Kolla med Gnejron i sundsvall! Vikingaföreningen där, de skjuter en hel del båge och kan säkert hjälpa dig.

www.gnejron.se
Martin Wallgren

Inläggav Olof den gladlynte » 11 augusti 2009, 08:35

På gnejrons vikingamarknad i år köpte jag en båge i ask av denna kille: http://www.medeltidianundsjo.com/apps/p ... d=40522911 Tyvärr är inte den uppmätt så han kunde inte säga dess styrka, men jag jämförde den med en TVIVIDA-båge på 40 pound som jag har och med det i beaktan så bör den nya vara på 45-50 pound. Jag betalade 900:- för den! BrandR i gnejrons vikingaförening kan säkert hjälpa dej att hitta en båge.

Lycka till!
Olof den gladlynte

Inläggav aikimatte » 12 augusti 2009, 11:28

Först vill jag tacka för hjälpen med info om Gnejron.
Har kollat runt en hel del på nätet nu om olika pilbågar, det finns ju mång varianter och det är minst sagt förvirrande för en nybörjare som jag. Kan någon förbarma sig över mig och berätta lite om de olika (traditionella) varianter som finns? [:)]

/Mathias
aikimatte

Inläggav Olof den gladlynte » 12 augusti 2009, 12:08

Här finns en kanonbra sida för oss bågskyttar: http://www.primitivabagar.se/index.php
Olof den gladlynte

Återgå till Vapen