Hej igen.
Jästiden har varierat här, mellan en timme och ett halvt dygn.
Jag har ju rätt kallt hemma förstås. Lite synd med jättelång jästid, på det viset att ytan vill torka och resultatet ser "frysbränt" ut.
Det där med att kakor och bullar vill jäsa mindre, har jag märkt även på "vanliga" jäsdegar, jäsdegs-tunnbröd, kanelbullar mm. Men som kompensation, så verkar de i stället växa en hel del när de kommer i ugnen, något som inte större bröd gör. Detsamma har det varit med de tunna surdegskakorna.
Hur mycket längre kakorna behöver för att jäsa... tja, mer än 100 % längre tid i alla fall. Men som sagt, de växer mer i ugnen.
Eftersom jag sällan har över 20 grader i huset, och ofta 13 grader i köket på morgonen, så kanske jag får acceptera långsam jäsning och reaktion nu under vinterhalvåret.
Surdegskulturen "bor" ofta i ugnen, så den får lite värme ibland, av gjutjärnsspisen jämte, och plattorna ovanför (obs, aldrig över 30 grader).
När ugnen används, bor kulturen i sovrummet i bokhyllan. Oftast 18-21 grader.
Så gjorde jag bort mig också... Vad gör man när surdegskulturen verkar särskilt bra och på gott humör? Jo, glömmer att spara lite och bakar upp alltihop :-/ Har startat en ny nu
Summerat:
Det verkar fungera rätt ok mellan mig och min surdeg nu i alla fall. Börjar komma på vissa knep och framför allt det som fungerar hos mig, i mitt kök.
Ha det! /Emma C C