Känner att det är hög tid att presentera sig.. Jag kan nog se ”stökig” ut i sättet jag uttrycker mig på, så det underlättar om folket ”vet” vem jag är. Vill dock starta med att be om ursäkt för om jag framstår som enveten, jag är faktiskt ödmjuk tro det eller ej! Namn: Peter Fagerlund. Född -61 på Gotland (Bunge) och bor i Visby. Villan fylls av liv från fru nummer 2 (undersköterska o socionom), min snart 18-årige son, fruns son 11 år och ibland hennes dotter som annars bor vid sin far på fasta landet + en styck hund (mellanschnauzer) + en styck gråjako (ilsken vildfångad) och diverse fiskar i dammen ute. En ytterligare son (Vendel) är klar för leverans i slutet av april eller början på maj.
Utbildningsmässigt från starten så är jag utbildad trätekniker (två år), plåtslagare (tredjeårslärling), Svetsutbildad (div. kurser), En hög med KomVux, 140 poäng med arkeologi, byggnadsrestaurering, o evolutionsbiologi/arkeologi/hälsa. Sammanlagt över 18 år i skola. När jag började socionomutbildning frågade högskolan vad jag skulle ha den utbildningen till också?! Hoppade dock av p.g.a. medicinska problem.
Var med och startade SCA på Gotland för att senare bli vice ordförande och ordförande i många år (skitkul det mesta). Har ”hobbymässigt” hållit på med rekonstruktioner av en mängd vikinga- och medeltida föremål. Källaren och garaget innehåller allt från uppställda ställningar med ringbrynja, spelbräden, vindflöjel, spjut o lansar på väggen, sköldar och fanor, ja ni förstår..
Annars gillar jag speciellt bågbygge när tiden tillåter. En dag skall jag banne mig få ihop min årbybåt som ligger i delar. Har slagit vad om att paddla den till Baltikum så…
Har haft 33 olika jobb inom ”allt” från diskare och fordonsansvarig vid polisen till whatever..
Varför fordon kanske någon undrar, jag var raggare en tid. GTO -68 ram-airIII med 400hk var grejer det, 0-100 på straxt under 5 sek! Tröttnade på att pula med motorn hela tiden och bytte till medeltid. Raggare eller SCA är ungefär lika anakronistiskt.
Ett av jobben var vid riksantikvarieämbetets gotlandsundersökningar (RAGU) i flera år. Där blev jag förbaskad på attityden hos arkeologerna (vissa). Till slut sade jag till dom ”nu går jag och utbildar mig till doktor inom arkeologi, när jag kommer tillbaka så måste ni lyssna på mig och ta ansvar”.
RAGU lades ner och vid förfrågan om åsikt från ämbetet så var mitt svar ”jag kunde inte ha gjort det bättre själv”.
Att inte vara intresserad av att förmedla eller förstå historiska sammanhang och föremål när man är arkeolog borde förbjudas.
Dock blev det inga doktorstudier. Stockholm o Uppsala universitet vände och vred tills jag blev sur på dom. Jag anmälde på ett antal A4 och fick senare rätt på samtliga punkter. Det som hände då är att dom fick ”kritik” och jag var persona non grata, tack! Dom kände inte ens till de egna intagningsreglerna.
Det visade sig att jag varit dödligt sjuk under många år så det kanske var tur att jag inte började doktorera. Jag är (naturligtvis) den enda i Sverige som överlevt ett angrepp av en lömsk mögelsvamp (aspergillus flavus), samma svamp som dödade många egyptologer. Botade dock mig själv med hemgjord medicin så vid sista (fjärde) operationen var den borta. Efter detta blev jag rehabiliterad med en plats vid Roma Kungsgård mitt på Gotland. Jag fick en mängd ”uppenbarelser” som jag försöker leda i bevis vad tiden lider. I farten så ”hittade” jag även en 1700-tals karta som blivit bortglömd över just Roma Kungsgård!
Som ni ser är jag en människa som stör mig på fel och stör därför människor. Alla gör vi dock fel här i världen det är jag den första att erkänna. Om jag har fel vill jag att någon hjälper mig såsom jag försöker hjälpa andra. Hoppas ni förstår essensen av vad som är jag. I övrigt vill jag tillägga att jag trivs utmärkt i detta mitt första forum. Älskar när det finns kunniga människor att fråga och där jag kan dela med mig av egen erfarenhet.