Tallene varierer noe fra sted til sted i Skandinavia, men trenden ser ut til å være at okse (nöt) er det desidert vanligste kjøttet, og utgjør opptil 60-90% av kjøttavfallet. Gris og småfe (lam og geit) ugjør betydelige deler, vilt og fisk mindre.
Men man må huske på at fiskebein (og andre små bein) ikke bevares like godt, og at de funnene som er analysert hovedsaklig er fra bysamfunn i historisk tid (Ca. fra år tusen i Norge). Når det gjelder fiskebein er funnene mangfoldige artsmessig, men sild og torsk framstår som svært vanlig. Fra dokumentariske kilder vet vi at det f.eks. ble eksportert tørrfisk fra Norge til Spania og Italia.
Ideen om at man spiste rotfrukter, ikke kjøtt, er merkelig. Rotfrukter er tilgjengelig i mer begrensede perioder (høsting på høsten, overvintring i for eksempel sandgrop til våren), mens kjøtt er tilgjengelig gjennom hele året, enten ferskt (kun i slakteperioder eller vilt), tørket, røkt eller saltet.
Når det gjelder konservering, er den gjengse oppfattelsen at tørking er den eldste metoden, deretter røyking, så salting. Alle tre metodene var antakelig kjent i vikingtiden, og valg av metode er avhengig av for eksempel tilgjengelighet på salt, som var dyrt.Statistik: Postat av Sunniva Saksvik — 20 juni 2007, 21:17
]]>